TOMÁNKOVÁ, Veronika. Lexical bundles in legal texts corpora – Selection, classification and pedagogical implications. Discourse and Interaction. Masarykova univerzita, 2016, roč. 9, č. 2, s. 75-94. ISSN 1802-9930. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/DI2016-2-75.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lexical bundles in legal texts corpora – Selection, classification and pedagogical implications
Autoři TOMÁNKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Discourse and Interaction, Masarykova univerzita, 2016, 1802-9930.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00093499
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2016-2-75
Klíčová slova anglicky legal English; legal English communicative competence (LECC); lexical bundle (LB); structural classification of a LB; functional classification of a LB; frequency analysis; content; LB; non-content LB
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 2. 2019 10:24.
Anotace
This paper analyzes lexical bundles with the aim of determining specific features of the linguistic competence of the selected research population and drawing some pedagogical implications from the findings. The study focuses on lexical bundles retrieved from four legal genre-based corpora (Flowerdew 2005) compiled from texts submitted by respondents who are all legal professionals. In an effort to provide a more comprehensive view of lexical bundles, the phenomenon has been treated using both the conventional register analysis approach (Biber & Conrad 2009) and an approach adopted especially for legal texts by Breeze (2013). The study also attempts to submit proposals for the teaching of lexical bundles (O’Keeffe et al. 2007: 216) in the context of reading comprehension. Within the context of needs analysis, this study has been conducted as part of a larger study aiming to examine communicative competence of legal professionals from the four language skills perspective.
Návaznosti
MUNI/A/0961/2015, interní kód MUNázev: Výzkum učení a vyučování cizích jazyků (Akronym: AKTEV V)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizích jazyků, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 8. 2024 10:58