C 2017

Geography of Tourism in the Czech Republic

VYSTOUPIL, Jiří a Martin ŠAUER

Základní údaje

Originální název

Geography of Tourism in the Czech Republic

Autoři

VYSTOUPIL, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Martin ŠAUER (203 Česká republika, domácí)

Vydání

neuveden, The Geography of Tourism of Central and Eastern European Countries, od s. 149 - 188, 40 s. 2017

Nakladatel

Springer International Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50701 Cultural and economic geography

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00096155

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-3-319-42203-9

Klíčová slova anglicky

Geography of Tourism; Tourism Regionalization; Czech Republic; Geographical Tourism Analysis

Štítky

Změněno: 17. 5. 2018 15:16, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Anotace

V originále

The chapter deals with a spatial aspects of tourism development in the Czech Republic. Based on Mariot`s (1973) a three-dimensional model of tourism organization we evaluate three kinds of preconditions for tourism development: localization, realisation and selective factors. In these context the chapter provides an analysis of the natural and cultural-historical preconditions for tourism, analysis of the accommodation facilities and sport-recreational and transport infrastructure as well as spatial variations of tourism demand. Explanation of the spatial patterns identify functional roles and linkages between mentioned factors of development. Particular attention is paid to main forms and types of tourism in the Czech Republic such as: urban tourism, rural tourism, trade fair and congress tourism, spa and wellness tourism, winter recreation and tourism, summer water recreation, wine tourism and seconds homes. Finale part of chapter is devoted regionalisation of tourism in the Czech Republic, which summarize other functions in broader regional, national, or even international systems.

Návaznosti

MUNI/A/0961/2009, interní kód MU
Název: Geografie cestovního ruchu zemí střední Evropy (Akronym: GCRZSE)
Investor: Masarykova univerzita, Geografie cestovního ruchu zemí střední Evropy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty