B 2016

Determinanty účinnosti učitelských praxí

ŠVEC, Vlastimil, Petr SVOJANOVSKÝ, Blanka PRAVDOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Barbora ŠIMŮNKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Determinanty účinnosti učitelských praxí

Name in Czech

Determinanty účinnosti učitelských praxí

Name (in English)

Determinants of the effectiveness of teaching practice

Authors

ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr SVOJANOVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Blanka PRAVDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Barbora ŠIMŮNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela ONDRÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Sylva TREBUĽOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 143 pp. Pedagogika v teorii a praxi (Svazek 3), 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00093611

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8132-1

Keywords (in Czech)

praxe studentů učitelství; reflektivní praxe; tacitní znalosti; gender; authorita

Keywords in English

pre-service teachers' teaching practice; reflective practice; tacit knowledge; gender; authority

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2017 09:58, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

V monografii je upozorněno na některé determinanty, které ovlivňují účinnost učitelských praxí studentů učitelství. Jednotlivé kapitoly se zabývají utvářením tacitních znalostí studentů v průběhu praxí, sdílením těchto znalostí s cvičným učitelem, reflexí studentů v průběhu praxí a tacitní dimenzí učitelova hodnocení žáků. Monografie zahrnuje také kapitoly, které prezentují další závažné problémy účinnosti učitelských praxí: vnímání přínosu praxí studenty učitelství, podpora reflexe studentů jejich vzdělavateli, autonomní a heteronomní hodnocení jako determinanta učinnosti praxí a autorita a gender v interakci studentů učitelství se žáky v průběhu praxí. Publikace vyšla též on-line s ISBN 978-80-210-8133-8.

In English

The monograph highlights some of the determinants that influence the effectiveness of student teachers' teaching practice. Chapters deal with shaping the tacit knowledge of students during practice, sharing this knowledge with the mentor teacher, student reflection during their teaching practice and the tacit dimensions of teacher assessment of pupils. The monograph also includes chapters which present more serious problems regarding the effectiveness of teaching practice: the perceived benefits of the teaching practice among student teachers, the support of students' reflection by their educators, autonomous and heteronomous evaluation as a determinant of the effectiveness of teaching practice and authority and gender in student teachers' interaction with pupils during teaching practice. On-line book: ISBN 978-80-210-8133-8.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A