Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1373463, author = {Cígler, Hynek and Širůček, Jan and Traspe, Pavel and Skalková, Ivana}, article_number = {10}, keywords = {DISMAS; CFA; confirmatory factor analysis; DIF; content validity; reanalysis}, language = {cze}, issn = {1802-8853}, journal = {E-psychologie}, title = {Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita}, url = {http://e-psycholog.eu/clanek/273}, volume = {4}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1373463 AU - Cígler, Hynek - Širůček, Jan - Traspe, Pavel - Skalková, Ivana PY - 2016 TI - Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita JF - E-psychologie VL - 4 IS - 10 SP - 24-46 EP - 24-46 PB - Českomoravská psychologická společnost SN - 18028853 KW - DISMAS KW - CFA KW - confirmatory factor analysis KW - DIF KW - content validity KW - reanalysis UR - http://e-psycholog.eu/clanek/273 L2 - http://e-psycholog.eu/clanek/273 N2 - Cílem textu je reanalýza testu Diagnostika struktury matematických schopností (Traspe a Skalková, 2013), který slouží k zjišťování obtíží v rozvoji matematických schopností u dětí ve věkovém rozmezí od doby těsně před nástupem do základní školy až do pátého ročníku. Test obsahuje 14 vývojových škál a celkové skóry, celkem je k dispozici 22 škál s percentilovými normami. Tato studie pracuje se standardizačním (N = 878) a poradenským (N = 877) vzorkem a zaměřuje se na tři hlavní témata: (1.) ověření reliability součtových skórů prostřednictvím stratifikovaného Cronbachovo alfa, ověření obsahové validity testu a jeho férovosti pomocí (2.) série konfirmačních faktorových analýz a (3.) analýzy diferenciálního fungování položek (DIF). Odhady reliability se zohledněním vícedimenzionální struktury součtových skórů docílily až dvakrát (v případě celkového skóre až třikrát) menších standardních chyb měření a tedy i intervalů spolehlivosti. Strukturní modely podpořily předpoklad slabé faktorové invariance u dětí v 2.–5. ročníku ZŠ vyjma subtestu automatizace početních dovedností (jehož vztah s celkovými matematickými schopnostmi vzrůstá spolu s věkem dětí), faktorová struktura pro žáky prvních tříd a předškolní děti je nicméně odlišná a v poradenské populaci pak nelze identifikovat žádné stabilní faktory. Ukázalo se ale také, že subtest matematické pojmy lze samostatně použít u běžné populace pro kratší skríning celkové úrovně matematických schopností. Jednotlivé škály se pak během analýzy DIF ukázaly být ne zcela invariantní napříč ročníky i oběma vzorky: zdá se tedy, že nižší skóre v testu nemusí znamenat jen „kvantitativně nižší“ míru schopností v příslušných rysech, ale do jisté míry též kvalitativní odlišnosti od běžné populace. Článek poskytuje konkrétní doporučení pro další používání testu v běžné diagnostické praxi. ER -
CÍGLER, Hynek, Jan ŠIRŮČEK, Pavel TRASPE a Ivana SKALKOVÁ. Reanalýza testu DISMAS: reliabilita a obsahová validita. \textit{E-psychologie}. Českomoravská psychologická společnost, 2016, roč.~4, č.~10, s.~24-46. ISSN~1802-8853.
|