2016
Soft skills and mediation in legal English:Towards a new methodological approach in ESP
CHOVANCOVÁ, BarboraZákladní údaje
Originální název
Soft skills and mediation in legal English:Towards a new methodological approach in ESP
Název česky
Mediace a soft skills v právní angličtině: Nové metodické přístupy v ESP
Autoři
CHOVANCOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ESSE: 13th conference of the European Society for the Study of English, Galway, 2016
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14640/16:00093688
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
mediace; soft skills; ESP; právní angličtina; metodika výuky anglického jazyka; analýza potřeb
Klíčová slova anglicky
mediation; soft skills; ESP; legal English; ELT methodology; needs analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2017 13:30, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
This paper argues that one of the central components of ESP courses, as revealed by the process of ‘transferred needs analysis’ (Chovancová 2014), consists of soft skills. Those go beyond fluency of speech and accuracy of terminology since they involve the students’ ability to effectively communicate and negotiate in work-related professional contexts. This is particularly acute in the area of law where a significant amount of work consists of legal professionals mediating technical information to lay people. Identifying this situation as ‘intralanguage translation’ or ‘mediation’ (CEFRL), the paper presents several activities for developing this area of soft skills and demonstrates that this approach combines several desirable effects that range from the use of authentic materials, presentation of believable scenarios and practice of reformulation rather than verbatim reproduction of discipline-specific content (such as citing acts and regulations).
Česky
Jednou z klíčových složek kurzů ESP jsou tzv. soft skills, tj. dovednosti, které studenti potřebují v praktickém životě nad rámec tradičních jazykových dovedností. V tomto příspěvku představuji teorii mediace a její využití ve výuce právní angličtiny.