J 2015

Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken

PEŠKOVÁ, Karolína

Základní údaje

Originální název

Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken

Název česky

Didaktické funkce vizuálních prostředků k výuce reálií v učebnicích němčiny

Název anglicky

Didactical functions of visuals for teaching culture in German language textbooks

Autoři

PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Masarykova univerzita, 2015, 1803-4411

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00093690

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

učebnice němčiny; didaktické funkce; vizuální prostředky; výuka reálií

Klíčová slova anglicky

German language textbook; didactical functions; visuals; teaching culture

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2017 11:34, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Anotace

V originále

In dieser Studie wird der Frage nachgegangen, welche Funktionen landeskundliche Visualisierungen in Lehrwerken für den DaF-Unterricht einnehmen. Dabei liegt der Fokus auf Funktionen in Bezug auf den Text, den Lernprozess und den Inhalt. Die methodologische Vorgehensweise der Studie bestand in einer Lehrwerkanalyse von vier in der tschechischen Sekundarstufe I verwendeten DaF-Lehrwerken und sechs Lehrerinterviews. Die Ergebnisse deuteten auf einige Defizite sowie Desiderata hin, die zum Schluss zusammengefasst werden.

Česky

Studie je zaměřena na identifikaci didaktických funkcí vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny jako druhého cizího jazyka. Pozornost je věnována především funkcím ve vztahu k textu, k procesu učení a obsahu vizuálních prostředků. Analyzovány byly čtyři učebnice němčiny, které jsou používány na druhém stupni ZŠ v ČR, a výpovědi šesti učitelů. Výsledky poukázaly na některé deficity a žádané změny, které jsou shrnuty v závěru studie.