2015
Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
PEŠKOVÁ, KarolínaZákladní údaje
Originální název
Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
Název česky
Didaktické funkce vizuálních prostředků k výuce reálií v učebnicích němčiny
Název anglicky
Didactical functions of visuals for teaching culture in German language textbooks
Autoři
PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Masarykova univerzita, 2015, 1803-4411
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00093690
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
učebnice němčiny; didaktické funkce; vizuální prostředky; výuka reálií
Klíčová slova anglicky
German language textbook; didactical functions; visuals; teaching culture
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2017 11:34, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
V originále
In dieser Studie wird der Frage nachgegangen, welche Funktionen landeskundliche Visualisierungen in Lehrwerken für den DaF-Unterricht einnehmen. Dabei liegt der Fokus auf Funktionen in Bezug auf den Text, den Lernprozess und den Inhalt. Die methodologische Vorgehensweise der Studie bestand in einer Lehrwerkanalyse von vier in der tschechischen Sekundarstufe I verwendeten DaF-Lehrwerken und sechs Lehrerinterviews. Die Ergebnisse deuteten auf einige Defizite sowie Desiderata hin, die zum Schluss zusammengefasst werden.
Česky
Studie je zaměřena na identifikaci didaktických funkcí vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny jako druhého cizího jazyka. Pozornost je věnována především funkcím ve vztahu k textu, k procesu učení a obsahu vizuálních prostředků. Analyzovány byly čtyři učebnice němčiny, které jsou používány na druhém stupni ZŠ v ČR, a výpovědi šesti učitelů. Výsledky poukázaly na některé deficity a žádané změny, které jsou shrnuty v závěru studie.
Anglicky
The study deals with the question what functions of visuals for teaching culture are to be identified in German as a second language textbooks. The focus is put on functions in relation to text, learning process and content. The methodological procedure was based on the analysis of four German as a second language textbooks used in Czech lower secondary schools and six interviews with teachers. The results indicated some deficits and desiderata which are summarized at the end of the study.