PEŠKOVÁ, Karolína. Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken (Didactical functions of visuals for teaching culture in German language textbooks). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Masarykova univerzita, 2015, vol. 8, No 2, p. 101-115. ISSN 1803-4411.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didaktische Funktionen der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
Name in Czech Didaktické funkce vizuálních prostředků k výuce reálií v učebnicích němčiny
Name (in English) Didactical functions of visuals for teaching culture in German language textbooks
Authors PEŠKOVÁ, Karolína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Masarykova univerzita, 2015, 1803-4411.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00093690
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) učebnice němčiny; didaktické funkce; vizuální prostředky; výuka reálií
Keywords in English German language textbook; didactical functions; visuals; teaching culture
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 26/2/2017 11:34.
Abstract
In dieser Studie wird der Frage nachgegangen, welche Funktionen landeskundliche Visualisierungen in Lehrwerken für den DaF-Unterricht einnehmen. Dabei liegt der Fokus auf Funktionen in Bezug auf den Text, den Lernprozess und den Inhalt. Die methodologische Vorgehensweise der Studie bestand in einer Lehrwerkanalyse von vier in der tschechischen Sekundarstufe I verwendeten DaF-Lehrwerken und sechs Lehrerinterviews. Die Ergebnisse deuteten auf einige Defizite sowie Desiderata hin, die zum Schluss zusammengefasst werden.
Abstract (in Czech)
Studie je zaměřena na identifikaci didaktických funkcí vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny jako druhého cizího jazyka. Pozornost je věnována především funkcím ve vztahu k textu, k procesu učení a obsahu vizuálních prostředků. Analyzovány byly čtyři učebnice němčiny, které jsou používány na druhém stupni ZŠ v ČR, a výpovědi šesti učitelů. Výsledky poukázaly na některé deficity a žádané změny, které jsou shrnuty v závěru studie.
Abstract (in English)
The study deals with the question what functions of visuals for teaching culture are to be identified in German as a second language textbooks. The focus is put on functions in relation to text, learning process and content. The methodological procedure was based on the analysis of four German as a second language textbooks used in Czech lower secondary schools and six interviews with teachers. The results indicated some deficits and desiderata which are summarized at the end of the study.
PrintDisplayed: 15/10/2024 06:31