J 2017

What science is about – development of the scientific understanding of secondary school students

ČINČERA, Jan, Michal MEDEK, Pavel ČINČERA, Miroslav LUPAČ, Irena TICHÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

What science is about – development of the scientific understanding of secondary school students

Název česky

O čem je věda – rozvoj vědeckého porozumění u žáků středních škol

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Michal MEDEK (203 Česká republika, domácí), Pavel ČINČERA (203 Česká republika), Miroslav LUPAČ (203 Česká republika) a Irena TICHÁ (203 Česká republika)

Vydání

Research in Science and Technological Education, Oxford, Routledge, 2017, 0263-5143

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.513

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00096213

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000400179000004

Klíčová slova česky

environmentální výchova; evaluace programu; badatelsky orientovaná výuka; pobytové programy; vědecké porozumění

Klíčová slova anglicky

Environmental education; program evaluation; inquirybased learning; residential program; scientific understanding

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2018 15:01, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Background: Development of scientific understanding of secondary school students is considered to be one of the goals of environmental education. However, it is not quite clear what instructional strategies and what other factors contribute to the effectiveness of environmental education programs promoting this goal. Purpose: The aim was to analyze if an applied instructional strategy applied on an outdoor environmental education program was successful in developing the students’ scientific understanding, their interest in studying science at university, and if the students’ scientific understanding is influenced by their gender or intention to study science at university. Program description: The investigated program was 3–5 days long and it was based on principles of inquiry-based learning approach applied in outdoor setting of an environmental education center. Sample: For the analysis, data from 83 students (60 girls, 23 boys)of three grammar schools who participated in the program (mean age of 16.45 years), were collected. The control group consisted of 93 students (59 girls and 34 boys), with a mean age of 17.5 years. Design and methods: The research applied a quasi-experimental non-equivalent control group design when both group received the same instruments in the same time span. The instrument consisted of three parts: 1-item Science and Engineering Indicator, 1 Likert-type item for assessing students’ intention to study science, and a problem-based task for assessing students’ understanding of the procedure of scientific inquiry. Results: The program seemed to positively affect students’ understanding of scientific principles and procedures; however, no effect on their intention to study science at university was found. Conclusions: The evaluated strategy which consisted of elements such as the application of mobile technology, balancing between teacher- and student-directed approaches, and emotion-based activities was proven effective for developing students’ scientific understanding. However, in order to increase students’ intention to study science, a different or a better developed strategy is needed.

Česky

Východiska: Rozvoj vědeckého porozumění žáků středních škol je jedním z cílů environmentální výchovy. Není ale dosud zcela zřejmé, jaké výchovně vzdělávací strategie a jaké další faktory přispívají k efektivitě takto orientovaných programů Cíl: Cílem studie bylo analyzovat, zda strategie aplikovaná outdoorovým centrem environmentální výchovy úspěšně rozvíjí vědecké porozumění a zájem o studium přírodních věd na vysoké škole, a zda toto porozumění souvisí s genderem či zájem o další studium. Popis programu: Zkoumaný program byl 3-5 dní dlouhý a byl založen na principech badatelsky orientované výuky aplikované do prostředí outdoorového centra environmentální výchovy. Vzorek: Analýza vycházela z dat od 83 žáků (60 dívek, 23 chlapců), kteří se účastnili programu (průměrný věk 16,45 let). Kontrolní skupina se skládala z 93 žáků (59 dívek, 34 chlapců), průměrný věk 17,5 let. Design a metody: Studie aplikovala kvaziexperimentální design se dvěmi skupinami, kdy každá obdržela stejný dotazník ve stejném časovém rozestupu. Nástroj se skládal ze tří částí: 1-položkového Science and Engineering Indicator, 1 Likertovské položky pro hodnocení zájmu žáků studovat přírodní vědy a problémového úkolu ověřujícího žákovské porozumění postupu vědeckého bádání. Výsledky: Program pravděpodobně pozitivně ovlivnil žákovské porozumění principům a postupu vědecké práce, zatímco neměl efekt na jejich zájem studovat přírodní vědy na univerzitě. Závěr: Hodnocená strategie, obsahující prvky jako bylo např. využití mobilních technologií, rovnováha mezi učitelem a žáky řízenou výukou či emocionálně orientované aktivity se ukázala efektivní pro rozvoj žákovského vědeckého porozumění. Pro posílení zájmu žáků studovat přírodní vědy by ale bylo potřeba aplikovat jiné, pokročilejší postupy.