SEDLÁKOVÁ, Markéta. Discourse Analysis and Visual Methods in Social Educational Research. In The European Conference on Educational Research, Dublin 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Discourse Analysis and Visual Methods in Social Educational Research
Název česky Diskurzivní analýza a vizuální metodologie v sociálně pedagogickém výzkumu
Autoři SEDLÁKOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání The European Conference on Educational Research, Dublin 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00093709
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky diskurzivní analýza; vizuální výzkum; sociální konstrukce reality; každodennost vědění; kultura.
Klíčová slova anglicky discursive analysis; visual research; social construction of reality; everyday knowledge; culture.
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D., učo 252937. Změněno: 10. 3. 2017 07:20.
Anotace
Proposal presents results of social education research that is included in the dissertation of the author. The author's research leanings draw from social constructivist and post-structural approaches. These approaches form the framework that bounds not only the concept of the research, but also the overall viewpoint and approach of the researcher. The author has focused her research activities on the everyday knowledge (cf. Berger and Luckmann, 1966) of immigrants as representatives of a socially disadvantaged group in the Czech educational environment. The term immigrants is narrowed down to focus on followers of Islam. Contemporary educational practice must reflect current sociocultural problems and the diverse environments from which social actors—students and their teachers—come. Multiculturality alongside with classroom-based education has become a topic that affects society-wide discourse. Deconstructing commonly widespread “knowledge” that may produce stereotypical, racist or xenophobic tendencies in society appears to be one of the possible paths to harmonizing the coexistence of all social/ethnic groups (Fairclough, 2010). Peeking under the hood of different discursive contexts eliminates mutual misunderstanding of the subjective constructs of individual actors in social reality and supports tolerance. This seems to be something important in light of the multiculturality of today's world.
Návaznosti
MUNI/A/1216/2015, interní kód MUNázev: Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 8. 2024 02:27