ŠÍP, Radim. Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016, roč. 66, č. 2, s. 134-153. ISSN 0031-3815. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie
Název česky Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie
Název anglicky Dewey and "Czech Dewey", education and ideology
Autoři ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2016, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Dewey a "český Dewey"
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00093711
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723
Klíčová slova česky alternativní pedagogika; Dewey; kontinuum cílů a prostředků; kontinuita zkušenosti; pragmatistická pedagogika; sociální kontrola
Klíčová slova anglicky alternative education; Dewey; aims and means continuum; continuum of experience; pragmatic education; social control
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D., učo 8686. Změněno: 10. 3. 2017 17:12.
Anotace
Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“. Pedocentrimus je zde ve vztahu k Deweyho dílu představen jako jeden z projevů ideologizace pedagogického diskurzu. Ve čtvrté části je poukázáno na to, jak byly Deweyho myšlenky ideologizovány již v americkém progresivistickém hnutí. V páté části autor upozorňuje na analogické tendence v českém pedagogickém diskurzu.
Anotace anglicky
On the basis of analyses of the text and follow-up comparison with the reality, the author of the text demonstrates that Dewey was not in the Czech environment properly understood and therefore, in fact, not applied. This may lead to a denial of the alleged "Dewey's pedagogy". In the second part of the text the author deals with the epistemological metalevel of a continuum of aims and means as the background that shapes the pragmatist education. Under this background, he differentiates an important distinction: teaching through meaningful vigorous activity (occupation), and teaching for job training (vocation) and stresses tha Dewey's works with the concept "occupation". In the third part presents two basic principles Dewey's pedagogy - 1) the continual and interactive nature of the experience and 2) the social control as an intellectualization of the original impulses of pupils. On these principles the author demonstrates that Dewey's pedagogy can not be considered as "child-centered". The author shows that to take Dewey's approach as an example of "child-centered education" is a manifestation of ideology. In the fourth part, he pointed out how Dewey's works was ideologized already in the American progressivist movement. In the fifth part, the author draws attention to the analogous tendencies in Czech pedagogical discourse.
Návaznosti
MUNI/A/1216/2015, interní kód MUNázev: Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 23. 9. 2024 09:18