Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1373920, author = {Šíp, Radim}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723}, keywords = {alternative education; Dewey; aims and means continuum; continuum of experience; pragmatic education; social control}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs}, volume = {66}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1373920 AU - Šíp, Radim PY - 2016 TI - Dewey a "český Dewey", pedagogika a ideologie JF - Pedagogika VL - 66 IS - 2 SP - 134-153 EP - 134-153 PB - Univerzita Karlova v Praze SN - 00313815 KW - alternative education KW - Dewey KW - aims and means continuum KW - continuum of experience KW - pragmatic education KW - social control UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11460&lang=cs N2 - Na základě analýzy textů a komparace analyticky zjištěných dat s reálnou situací autor textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“. Pedocentrimus je zde ve vztahu k Deweyho dílu představen jako jeden z projevů ideologizace pedagogického diskurzu. Ve čtvrté části je poukázáno na to, jak byly Deweyho myšlenky ideologizovány již v americkém progresivistickém hnutí. V páté části autor upozorňuje na analogické tendence v českém pedagogickém diskurzu. ER -
ŠÍP, Radim. Dewey a ''český Dewey'', pedagogika a ideologie. \textit{Pedagogika}. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016, roč.~66, č.~2, s.~134-153. ISSN~0031-3815. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723.
|