2016
Proměny tělovýchovných koncepcí a jejich vliv na realizaci obsahu vzdělávání v tělesné výchově
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEKZákladní údaje
Originální název
Proměny tělovýchovných koncepcí a jejich vliv na realizaci obsahu vzdělávání v tělesné výchově
Název česky
Proměny tělovýchovných koncepcí a jejich vliv na realizaci obsahu vzdělávání v tělesné výchově
Název anglicky
Conceptual Changes in Physical Education and Their Influence on the Realisation of Physical Education Content
Autoři
MUŽÍK, Vladislav (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr VLČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2016, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00093722
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka; tělesná výchova; systémy tělesné výchovy; vzdělávací koncepce; pojetí tělesné výchovy; obsah vzdělávání; rámcové vzdělávací programy; kongruence ve vzdělávání
Klíčová slova anglicky
education; physical education; physical education systems; educational conception; physical education conception; educational content; framework education programmes; congruence in education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 4. 2. 2019 15:47, Dana Nesnídalová
V originále
Různé evropské tělovýchovné systémy se v průběhu 19. století transformovaly do povinného obsahu základního vzdělávání a položily základ české tělesné výchově. Měnící se společensko-politické hodnoty však ovlivňovaly jak vzdělávací koncepce tělesné výchovy, tak jejich různá pojetí a realizace ve výuce. Výsledkem byly a jsou různé způsoby zacházení se vzdělávacím obsahem tělesné výchovy. Cílem předložené studie je podat rámcový přehled vývoje školní tělesné výchovy a seznámit pedagogickou veřejnost s rozdílnými koncepcemi obsahu vzdělávání v tělesné výchově i různými podobami výuky, a to jak v minulosti, tak v aktuálním koncepčním směřování dle rámcových vzdělávacích programů. S oporou o empirické výsledky je diskutována úspěšnost současné vzdělávací koncepce tělesné výchovy, která má za sebou dvacetileté realizační období. Konstatujeme, že očekávané výsledky vzdělávání v tělesné výchově, deklarované v kurikulárních dokumentech, nejsou odpovídajícím způsobem naplňovány ani uplatňovány. Stěžejní příčinu tohoto stavu nacházíme v problému nízké kongruence mezi výchozími hodnotami společnosti, projektovaným obsahem vzdělávání a realizací obsahu vzdělávání v pedagogické praxi.
Anglicky
Various physical education systems were transformed into compulsory educational content in the 19th century and formed the foundations of the Czech physical education. However, the changing socio-political values affected physical education conceptions as well as their different interpretations and realizations in the educational process. Consequently, there have been various ways of handling the educational content of the subject. The goal of presented study is to present a general overview of the physical education development. We intend to inform the pedagogical society about different physical education conceptions and their influence on the realisation of physical education content both in the past and also in the present when the conceptual approach is directed by the framework educational programmes. Based on empirical data we discuss the successfulness of the current physical education conception. Twenty years after the last conceptual change in physical education in the Czech Republic we come to the conclusion that the expected outcomes, as declared in physical education curricula, are neither applied nor fulfilled in an appropriate way. We see the principal reason of this state in the low congruence among the values of the society, projected curricula and the realisation of the educational content in the physical education classes.
Návaznosti
MUNI/A/0963/2015, interní kód MU |
|