KLAPKO, Dušan. Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství. Pedagogická orientace. Brno: Masaryk University, 2016, roč. 26, č. 2, s. 203-227. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-202.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství
Název anglicky Blending of power discourses in the weekly Učitelské noviny: social inclusion of Roma children in the Czech schools
Autoři KLAPKO, Dušan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Masaryk University, 2016, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088719
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-202
Klíčová slova anglicky power discourse; Roma pupil; social inclusion; discourse analysis; newspaper
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D., učo 7657. Změněno: 29. 3. 2017 23:15.
Anotace
Cílem této výzkumné stati je analýza výpovědí o edukaci romských žáků jako žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, resp. žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Analýza výpovědí je zaměřena na diskursy utvářející školskou realitu z pohledu týdeníku Učitelské noviny. Výklad je zasazen do kontextu novely školského zákona, zabývajícího se sociální inkluzí. Pro metodologické účely byly použity nástroje diskursivní analýzy. V našem výzkumu jsme dospěli k analýze diskursivních pozic mluvčích, k výčtu mocenských diskursů, k popisu konstrukcí sociálně znevýhodněného prostředí romských žáků a k analýze strategií konstrukcí sociální reality z pohledu mluvčích.
Anotace anglicky
The aim of this research paper is to analyze the testimony of the education of Roma children as pupils from socially disadvantaged backgrounds, respectively pupils with special educational needs. Analysis testimony is focused on shaping the discourses of school reality from the perspective of the weekly newspaper Učitelské noviny. Interpretation is set in the context of the amendment to the Schools of the Act, dealing with social inclusion. For the purposes of methodological tools were used discourse analysis. In our research, we came to analyze the discursive positions speakers, a power list of discourses to describe socially disadvanteged Roma pupils and to analyze the strategies of construction of social reality from the perspective speakers.
Návaznosti
GP13-24036P, projekt VaVNázev: Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Investor: Grantová agentura ČR, Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 20:40