C 2016

Sebereflexe kompetencí k projektové výuce - zdroj profesního rozvoje studentů

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Sebereflexe kompetencí k projektové výuce - zdroj profesního rozvoje studentů

Název anglicky

Self-reflection of project-based teaching competencies - a source of professional development of students

Autoři

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Ostrava, Pokroky v hodnocení klíčových kompetencí, od s. 78-93, 16 s. 2016

Nakladatel

Ostravská univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00093732

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7464-866-3

Klíčová slova česky

klíčové kompetence;projektová výuka; sebereflexe; autoevaluace;

Klíčová slova anglicky

kye competencies; project-based teaching; self-reflection; self-evaluation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2017 13:29, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku navazujeme na evaluační výzkum profesních kompetencí studentů oboru Učitelství 1. stupně ZŠ Pedagogické fakulty MU, které studenti uplatňují při realizaci projektové výuky. Výzkum provádíme pravidelně každý rok po realizaci projektů na souvislé praxi studentů ve 4. ročníku s cílem zkvalitnit výuku a tím i osvojené kompetence studentů (Kratochvílová, 2006, 2007, 2011, 2014). Naším záměrem je v tomto příspěvku: a) popsat podmínky, které pro realizaci projektů v praxi studenti mají; b) zmapovat obtíže studentů v průběhu realizace projektu; c) poukázat na přínos realizovaného projektu pro studenty a c) komparovat úroveň osvojených kompetencí studentů (výstupy předmětu Praktikum výukových projektů) s daty získanými v roce 2016. Pozornost zaměřujeme zejména na znalosti, dovednosti a postoje, které studenti v minulosti považovali za nejméně osvojeny a zvládnuty. Využíváme k tomu smíšený design, kvantitativní i kvalitativní analýzu sebereflexe studentů. Úroveň osvojených kompetencí studentů zjišťujeme z kvantitativního sebehodnoticíhonástroje, který je zaměřen na posouzení znalostí, dovedností, postojů a zkušeností studentů po realizaci výukového projektu studenty v praxi. Kvantitativní data doplňujeme o kvalitativní analýzu popisu průběhu projektu a jeho sebereflexe.Výsledky poukazují na význam zavádění změn do výuky na základě evaluace profesních kompetencí studentů a tím i na jejich profesní rozvoj. Za velmi cenné považujeme rozvoj kompetence diagnostické a intervenční, psychodidaktické a didaktické. Plánování projektu a jeho realizaci v praxi studenti považují za velmi přínosnou zkušenost.

Anglicky

In this paper we continuethe evaluative research of the project teaching competencies of pre-service students in primary education at the Faculty of Education at Masaryk University. The research has been conductedregularly, each year after implementation of teaching projects by students into practice during their continuous student practice in the 4th year of their study program (Kratochvílová, 2006, 2007, 2011, 2014). In this paper our aims are to: a) describe the conditions for application of project in practice; b) map out the difficulties of students during project teaching; c) point out the benefits of the implemented project for students and d) compare the level of acquired competencies of students (teaching practicum outcomes) with the data obtained two years earlier. We particularlyfocused on the knowledge, skills and attitudes that students considered the least mastered and managedin the past. We used the mixed design, quantitative and qualitative analysis of student self-reflection. A quantitative questionnaire survey focuses on the evaluation of knowledge, skills, attitudes and experiences of students in the final stages of their education, after the implementation of a teaching project in practice. A quantitative data is supplemented by a qualitative analysis of the process and self-reflectionof project-based teachingdescribed by students. The results show the importance of introducing changes in the teaching based on the evaluation of the professional competencies of students and thus their professional development. The development of the diagnostic, intervention, psycho-didactic and didactic competenceis considered very valuable. Students find project planning and its implementation in practice asvery rewarding experience as two years ago.

Návaznosti

MUNI/A/1146/2015, interní kód MU
Název: Skryté determinanty učitelova jednání
Investor: Masarykova univerzita, Skryté determinanty učitelova jednání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty