J 2017

Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

Název česky

Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

History of education, Taylor&Francis, 2017, 0046-760X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.857

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00094654

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000402041000004

Klíčová slova česky

základní školství; učitelé; komunismus; politika ateizace; Československo; metoda orální historie

Klíčová slova anglicky

Primary school; teachers; secularisation policies; communist Czechoslovakia; oral history
Změněno: 12. 4. 2018 12:33, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství