2017
Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁZákladní údaje
Originální název
Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia
Název česky
Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
History of education, Taylor&Francis, 2017, 0046-760X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.857
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00094654
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000402041000004
Klíčová slova česky
základní školství; učitelé; komunismus; politika ateizace; Československo; metoda orální historie
Klíčová slova anglicky
Primary school; teachers; secularisation policies; communist Czechoslovakia; oral history
Změněno: 12. 4. 2018 12:33, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
Anotace
V originále
Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaV |
|