J 2016

Student Nonconformity at School

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Student Nonconformity at School

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088726

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

discipline at school; conformity; nonconformity; narrative analysis; routine deviation; school rules

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2017 14:30, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of this qualitative research was to describe forms of pupil nonconformity at school and how these were codified. An analysis of 61 student teachers’ narratives about their own lower secondary school attendance gave us some insight into their childhoods. Based on this analysis, we describe the normative worlds of the family and peer collective that can reinforce or weaken pupil nonconformity at school. The paper then focuses on norms specific to schools and how they are codified. These determine the forms of pupil nonconformity, which are divided according to five criteria: type of social norm, number of actors, sanctions, pupils’ perception of the nonconformity, and location. This study describes learning outside formal curricula at school as well as pupils’ perspectives and their active role in this process.

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV
Název: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy