J 2017

Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development

BRÜCKNEROVÁ, Karla a Petr NOVOTNÝ

Základní údaje

Originální název

Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development

Název česky

Mezigenerační učení mezi učiteli : zjevné a skryté formy profesního rozvoje

Autoři

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Professional Development in Education, Taylor&Francis, 2017, 1941-5265

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.231

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00094658

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000401932700006

Klíčová slova anglicky

intergenerational learning; teachers’ continuing professional development; typology of learning; learning content; learning interaction; workplace learning

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2020 16:47, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

This article interprets data from qualitative research into intergenerational learning (IGL) among teachers at Czech primary and secondary schools. The objective of the text is to answer the question: What are teachers of different generations learning from one another in schools and in what ways does this learning take place? Drawing on a framework adapted from Illeris, we perceive the basic principle of learning as content acquisition through interaction. Therefore, our answer has the form of an overview of forms of content (acceptable specific item, acceptable aggregate, challenging specific item, challenging aggregate, complex challenge) and forms of interaction (perception, experience, transmission, participation, perception). The data were collected through 22 interviews with teachers. The analysis employs selected procedures based in grounded theory. This allowed us to define four types of IGL: adopting IGL, transformative IGL, exploratory IGL and inspiration-taking IGL. This typology is discussed regarding its usefulness for understanding and planning teachers’ continuing professional development.

Česky

Článek interpretuje data z kvalitativního výzkumu mezigeneračního učení (MGU) mezi učiteli na českých základních školách. Cílem textu je odpovědět na otázku, co se od sebe učitelé z různých generací učí a jaké má MGU podoby. Na základě Illerisova konceptu je učení vymezeno jako osvojování obsahu skrze interakci. Proto má naše odpověď podobu přehledu obsahů (přijímaná jednotlivost, přijímaný komplexní obsah, jednotlivost spojená s výzvou, komplexní obsah spojený s výzvou)a forem interakcí (percepce, zkušenost, transmise, participace, percepce). Data byla sbírána skrze 22 kvalitativních rozhovorů s učiteli. Analýza využívá vybraných procesů zakotvené teorie. Na tomto základě byly definovány čtyři typy MGU: přijímající MGU, transformující MGU, hledající MGU a MGU inspirující se. Tato typologie je diskutována vzhledem k její využitelnosti pro porozumění a plánování profesního rozvoje učitelů.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích