2016
Producing Knowledge for Improvement: The 3A procedure as a tool for content-focused research on teaching and learning
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Producing Knowledge for Improvement: The 3A procedure as a tool for content-focused research on teaching and learning
Název česky
Utváření vědění pro změnu: metodika 3A jako nástroj obsahově zaměřeného výzkumu výuky
Autoři
SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00088734
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kvalita výuky; konceptový diagram; výuková situace; pedagogické vědění; vědění pro zlepšení
Klíčová slova anglicky
instructional quality; conceptual structure diagram; teaching and learning situations; pedagogical knowledge; knowledge for improvement
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2017 15:30, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
The paper argues for a novel approach in research on (the quality of) the processes of teaching and learning which focuses on the ways in which students develop their understanding and their competences through those instructional activities that have them work with the content (the content-focused approach). Specifically, the paper aims to introduce a research approach that has been developed as a response to some identified challenges of prevailing methods in research on teaching and learning. The 3A procedure is introduced as a specific research methodology for analysing real-life teaching and learning situations in the classroom (captured on video). We start by noting some challenges that current research on teaching and learning is facing and indicate how these challenges are met in the proposed research approach. In the second part we briefly mention some of the well-known methodologies that provided inspiration in the development of the proposed approach. Then the 3A procedure is presented and briefly discussed. It consists of three distinct steps of (1) annotating, (2) analysing, and (3) altering a particular teaching and learning situation. To illustrate the approach, an example is provided of an analysis of a genuine teaching and learning situation. In the discussion, we argue that the use of the proposed methodology can bring systematic, empirically grounded, and theoretically argued knowledge that will contribute to the understanding of instructional quality. Such analyses also help in developing a shared language for describing and interpreting teaching. This kind of knowledge (pedagogical knowledge for improvement) – represented in the form of case studies – should become the basis for the building of a knowledge base for teaching and could be used when striving to improve teaching practices.
Česky
V textu je představen inovativní přístup k výzkumu (kvality) výuky (Metodika 3A), který je zaměřen na způsob, jakým žáci rozvíjejí své porozumění a kompetence v takových výukových situacích, které jim umožňují pracovat s (oborovým) obsahem; obsahově zaměřený přístup. Konkrétně představovaný přístup reaguje na některé identifikované problémy současných přístupů k výzkumu vyučování a učení. Metodika 3A je vyvinuta jako nástroj analýzy (videozáznamů) reálných situací výuky. V první části studie jsou identifikovány některé výzvy, se kterými se setkávají současné přístupy k výzkumu výuky, a naznačeny způsoby, jak na tyto problémy reaguje představovaný přístup. Druhá část shrnuje některé metodologické přístupy, jež byly při vývoji Metodiky 3A inspirací. Metodika 3A je poté představena, přičemž diskutována je zejména její struktura, která sestává ze tří kroků (1) anotace, (2) analýzy a (3) alterace autentické výukové situace. V závěru studie je pak výzkum v Metodice 3A ilustrován konkrétní kazuistikou výukové situace. V diskusi je akcentován fakt, že navrhovaný přístup generuje systematické, empiricky kotvené a teoreticky argumentované vědění, jež přispívá k porozumění pojmu kvality výuky. Analýzy tohoto typu pomáhají kultivovat sdílený jazyk pro popis a interpretaci výuky. "Pedagogické vědění pro změnu" - jež je rozvíjeno ve formě kazuistik - by se mělo stát základem poznatkové báze učitelství, která bude přispívat ke zlepšování výukových praktik.
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaV |
|