2016
Mehrsprachigkeit im schulischen Drittsprachenunterricht: Eine videobasierte Analyse
JANÍK, Miroslav, Tomáš JANÍK a Eva MINAŘÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Mehrsprachigkeit im schulischen Drittsprachenunterricht: Eine videobasierte Analyse
Název česky
Mnohojazyčnost ve školná výuce německého jazyka: Analýza založená na videu
Název anglicky
Multilingualsm in school German lessons: Video based analysis
Autoři
Vydání
GEBF-Tagung: „Erwartungswidriger Bildungserfolg über die Lebensspanne“ 2016
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mnohojazyčnost;výuka cizího jazyka;konverzační analýza;výuková situace
Klíčová slova anglicky
multilingualism;foreign language teaching;coversation analysis;teaching situation
Změněno: 2. 3. 2017 14:14, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.
V originále
Der Beitrag beschäftigt sich mit der Problematik, wie im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache mit der Tatsache umgegangen wird, dass im schulischen Kontext in der Tschechischen Republik Deutsch nach Englisch gelernt wird. Das Ziel unseres Beitrages ist es, jene Situationen im L3-Unterricht zu beschreiben, die einen sichtbaren Einfluss der L2 aufweisen. Als Methode zur Analyse der Situationen wurde die Konversationsanalyse eingesetzt. Die Ergebnisse zeigen, dass Englisch von Schüler/innen sowohl auch von Lehrpersonen als Lern- und Kommunikationsstrategie.
Česky
Příspěvek se zabývá otázkou, jak se výuce německého jazyka projevuje skutečnost, že se v České republice učí německý jazyk po angličtině. Cílem příspěvku je popsat situace ve výuce dalšího cizího jazyka, ve kterých je patrný první cizí jazyk. Jako metoda analýzy byla zvolena konverzační analýza. V rámci příspěvku byly prezentovány výsledky pilotáže, které ukazují, že anglický jazyk užívají jak žáci, tak učitelé a to jak komunikační strategie a jako nástroj učení se.
Anglicky
The contribution addresses on foreign language teaching in Czech Republic in current time, when German is learned after English. The main research question asks how teaching situations in which use of the first foreign language (English as L2) in the second foreign language lessons (German as L3) is evident are organized. The method of analysis – conversation analysis – and its theoretical background is characterized as well as the unit of analysis, i.e. the teaching situation. The preliminary results suggest that English language in German lessons is present in pupils’ and also teacher`s utterances as learning and communication strategy.