B 2016

Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe

RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe

Název anglicky

Intergenerational learning. Theory, Research, Practice

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Karla BRÜCKNEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí), Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí) a Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vydání. Brno, 294 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088742

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-8460-5

Klíčová slova česky

mezigenerační učení; škola; pracoviště; komunita; generace

Klíčová slova anglicky

intergenerational learning; school; workplace; community; generation

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2017 15:05, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Mezigeneračnost je jedním z nejpřirozenějších aspektů učení, jež nás provází v podstatě po celý život, v různých životních situacích, v různých prostředích a při různých aktivitách. Jsme zvyklí, že mezi učícím se a tím, kdo učí, je často výraznější věkový rozdíl. Obecně se předpokládá, že právě onen věkový rozdíl zajistí dostatek informací, podnětů a zkušeností, jež mohou učícího se obohatit. V této knize se snažíme tuto “samozřejmost” mezigeneračního učení poněkud zproblematizovat a snad i do jisté míry zpochybnit. V každém případě ale zpřesnit a specifikovat. Ukazujeme, že učební situace, v nichž se setkávají lidé z odlišných generací, jsou specifické v řadě ohledů: z hlediska obsahů učení, z hlediska aktivity jednotlivých aktérů při poskytování a přijímání učebních podnětů, z hlediska různorodosti učebních situací a příležitostí k nim. Aktéři mezigeneračního učení musí čelit specifickým výzvám, ale zároveň si mohou odnášet specifické benefity. Tuto specifičnost rozkrýváme nejen v rovině teoretické v první části publikace, ale zejména empiricky výzkumem mezigeneračního učení v různých sociálních prostředích: ve škole, na pracovišti a v komunitách.

Anglicky

Intergenerationality is one of the most natural aspects of learning, which stays with us for more or less all of our lives, in a variety of life situations, in a variety of environments, and in a variety of activities. The significant age difference between the learner and the person teaching feels natural. The general assumption is that this very age difference will guarantee a sufficiency of information, stimuli and experience which the learner will be able to profit from. This volume is trying to somewhat problematize this “natural feel” of intergenerational learning and even challenge it to some extent. We are showing that learning situations in which people from different generations encounter one another are specific in many respects: by learning contents, by types of activity on the part of the individual participants while providing and accepting learning stimuli, by the variety of learning situations and opportunities. Participants of intergenerational learning must face specific challenges but may profit from specific benefits. The book explores not only at the theoretical level, in its first part, but also by empirical research of intergenerational learning across a variety of social environments: in school, in the workplace, and in communities.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích