2016
Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe
RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe
Název anglicky
Intergenerational learning. Theory, Research, Practice
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Karla BRÜCKNEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí), Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí) a Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vydání. Brno, 294 s. 2016
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00088742
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-8460-5
Klíčová slova česky
mezigenerační učení; škola; pracoviště; komunita; generace
Klíčová slova anglicky
intergenerational learning; school; workplace; community; generation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2017 15:05, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Mezigeneračnost je jedním z nejpřirozenějších aspektů učení, jež nás provází v podstatě po celý život, v různých životních situacích, v různých prostředích a při různých aktivitách. Jsme zvyklí, že mezi učícím se a tím, kdo učí, je často výraznější věkový rozdíl. Obecně se předpokládá, že právě onen věkový rozdíl zajistí dostatek informací, podnětů a zkušeností, jež mohou učícího se obohatit. V této knize se snažíme tuto “samozřejmost” mezigeneračního učení poněkud zproblematizovat a snad i do jisté míry zpochybnit. V každém případě ale zpřesnit a specifikovat. Ukazujeme, že učební situace, v nichž se setkávají lidé z odlišných generací, jsou specifické v řadě ohledů: z hlediska obsahů učení, z hlediska aktivity jednotlivých aktérů při poskytování a přijímání učebních podnětů, z hlediska různorodosti učebních situací a příležitostí k nim. Aktéři mezigeneračního učení musí čelit specifickým výzvám, ale zároveň si mohou odnášet specifické benefity. Tuto specifičnost rozkrýváme nejen v rovině teoretické v první části publikace, ale zejména empiricky výzkumem mezigeneračního učení v různých sociálních prostředích: ve škole, na pracovišti a v komunitách.
Anglicky
Intergenerationality is one of the most natural aspects of learning, which stays with us for more or less all of our lives, in a variety of life situations, in a variety of environments, and in a variety of activities. The significant age difference between the learner and the person teaching feels natural. The general assumption is that this very age difference will guarantee a sufficiency of information, stimuli and experience which the learner will be able to profit from. This volume is trying to somewhat problematize this “natural feel” of intergenerational learning and even challenge it to some extent. We are showing that learning situations in which people from different generations encounter one another are specific in many respects: by learning contents, by types of activity on the part of the individual participants while providing and accepting learning stimuli, by the variety of learning situations and opportunities. Participants of intergenerational learning must face specific challenges but may profit from specific benefits. The book explores not only at the theoretical level, in its first part, but also by empirical research of intergenerational learning across a variety of social environments: in school, in the workplace, and in communities.
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaV |
|