2015
Jakub Jan Ryba a hudební estetika a teorie
OSTRÝ, FrantišekZákladní údaje
Originální název
Jakub Jan Ryba a hudební estetika a teorie
Název česky
Jakub Jan Ryba a hudební estetika a teorie
Název anglicky
Jakub Jan Ryba and musical aesthetics and theory
Autoři
OSTRÝ, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Marginalia historica: Časopis pro dějiny vzdělanosti a kultury, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2015, 1804-5367
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00093798
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
hudební teorie; hudební estetika; příručka; Jakub Jan Ryba
Klíčová slova anglicky
Music theory; Music aesthetics; Handbooks; Jakub Jan Ryba
Změněno: 13. 3. 2017 16:17, Mgr. František Ostrý, Ph.D.
V originále
Tento článek se zabývá opomíjenou částí díla Jakuba Jana Ryby – jeho pojetím hudební teorie a estetiky. To Ryba formuloval především ve své publikaci Všeobecní a počáteční základové ke všemu umění hudebnému, která byla prvním novodobým pojednáním o dané problematice v českém jazyce. Dalším významným zdrojem je autorem psaný Jacob Johan Rybas musikalischer Lebenslauf. Článek vyzdvihuje podstatné a zajímavé momenty dané problematiky a poukazuje na některé souvislosti a specifika autorova pojetí.
Anglicky
The article focuses on Jakub Jan Ryba‘s notion of music theory and aesthetics, a field so far largely neglected by modern Ryba scholarship. Ryba elaborates on his notion chiefly in his General and Introductory Fundaments of Every Art of Music, the first modernstyle treatise on the subject in Czech language. The other important source is Ryba’s own Jacob Johan Rybas musikalischer Lebenslauf (A Musical Biography of Jakub Jan Ryba). The present article points out various important aspects of the topic and shows the context and specificity of the author’s conception.