D 2016

REMOTE SENSING IN THE TEACHING OF SCIENCE AND GEOGRAPHY: THE EXPERIENCE AND LATEST RESEARCH RESULTS OF INTERPRETATION OF IMAGES

SVATOŇOVÁ, Hana a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ

Základní údaje

Originální název

REMOTE SENSING IN THE TEACHING OF SCIENCE AND GEOGRAPHY: THE EXPERIENCE AND LATEST RESEARCH RESULTS OF INTERPRETATION OF IMAGES

Autoři

SVATOŇOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. Vyd. Brno, Central Europe Area in View of Current Geography. Proceedings of 23rd Central European Conference, od s. 50-55, 6 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00093804

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8313-4

UT WoS

000391648600007

Klíčová slova anglicky

Remote sensing; Earth observation; interpretation of satellite images; didactics of science and geography

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2017 14:26, Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D.

Anotace

V originále

Remote sensing is one of the latest geoinformatic technologies providing the actual image of the landscape. Satellite and aerial images are available to the public mainly through the Internet (for example via Google Earth, websites of NASA and ESA and other sources). The use of images in the teaching of geography, biology, chemistry and physics brings new and interesting features for this activity. The results of the research of interpretation of aerial photographs and satellite images show that (1) pupils are able to interpret aerial and satellite imagery successfully, (2) younger pupils prefer to read aerial and satellite images before reading maps, (3) there is no significant difference in the success of reading images between girls and boys, (4) students interpret information from the false colour images successfully, (5) students work with images in their own time and find this activity attractive, (6) images are used relatively rarely in the teaching.