2016
REMOTE SENSING IN THE TEACHING OF SCIENCE AND GEOGRAPHY: THE EXPERIENCE AND LATEST RESEARCH RESULTS OF INTERPRETATION OF IMAGES
SVATOŇOVÁ, Hana a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁZákladní údaje
Originální název
REMOTE SENSING IN THE TEACHING OF SCIENCE AND GEOGRAPHY: THE EXPERIENCE AND LATEST RESEARCH RESULTS OF INTERPRETATION OF IMAGES
Autoři
SVATOŇOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Šárka HOŠKOVÁ-MAYEROVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. Vyd. Brno, Central Europe Area in View of Current Geography. Proceedings of 23rd Central European Conference, od s. 50-55, 6 s. 2016
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00093804
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8313-4
UT WoS
000391648600007
Klíčová slova anglicky
Remote sensing; Earth observation; interpretation of satellite images; didactics of science and geography
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2017 14:26, Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D.
Anotace
V originále
Remote sensing is one of the latest geoinformatic technologies providing the actual image of the landscape. Satellite and aerial images are available to the public mainly through the Internet (for example via Google Earth, websites of NASA and ESA and other sources). The use of images in the teaching of geography, biology, chemistry and physics brings new and interesting features for this activity. The results of the research of interpretation of aerial photographs and satellite images show that (1) pupils are able to interpret aerial and satellite imagery successfully, (2) younger pupils prefer to read aerial and satellite images before reading maps, (3) there is no significant difference in the success of reading images between girls and boys, (4) students interpret information from the false colour images successfully, (5) students work with images in their own time and find this activity attractive, (6) images are used relatively rarely in the teaching.