k 2015

Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení

ŠINDELKOVÁ, Monika, Alžběta MÁLKOVÁ a Irena PLUCKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení

Název anglicky

Casual link of chemical experiment and pupil´s knowledge in experiential learning process

Autoři

ŠINDELKOVÁ, Monika, Alžběta MÁLKOVÁ a Irena PLUCKOVÁ

Vydání

9. didaktická konference s mezinárodní účastí, Sborník příspěvků, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Demonstrační experiment; Deweyho model zkušenostního učení; experiment; chemie; Kolbův cyklus učení; kužel zkušenosti; paměť; zkušenost; zkušenostní učení; znalost; žákovský experiment

Klíčová slova anglicky

Demonstration; Dewey´s experiential learning model; experiment; chemistry; Kolb´s experiential learning cycle; cone if experience; memory; experience; experiential learning; knowledge
Změněno: 22. 3. 2017 09:53, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková

Anotace

V originále

Přednáška na konferenci: Tento příspěvek se z velkého množství různých netradičních didaktických metod zabývá zkušenostním učení, resp. jeho aplikací v předmětu chemie na základní škole prostřednictví chemického experimentu. První část textu vymezuje pojem „zkušenostní učení“ a shrnuje teoretická východiska s důrazem na Deweyho model zkušenostního učení, Daleho kužel zkušenosti a na Kolbův cyklus zkušenostního učení. Druhá část textu obsahuje teoretický úvod k problematice chemického experimentu ve vyučování. Poslední část textu je věnována výzkumnému šetření, jehož úkolem bylo zmapovat průměrnou míru zapamatování si s ohledem na různé vyučovací metody – výklad, žákovský a demonstrační experiment.

Anglicky

A conference lecture: From the large variety of non-traditional teaching methods is the article deals with application of experiential learning in chemistry at the elementary school through the chemical experiments. The first part of the text defines the concept of "experiential learning" and summarizes the theoretical background with emphasis on Dewey's model of experiential learning, Dale´s cone of experience and Kolb's experiential learning cycle. The second part of the text contains a theoretical introduction of chemical experiments in teaching. The last part contains results of the research aimed to map the average rate of remembering with a regard to different teaching methods – lecture, experiment and demostration.