J 2017

Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu

KAŠPAROVÁ, Irena

Základní údaje

Originální název

Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu

Název anglicky

Home Schooling as an Expression of Cultural Creativism

Autoři

KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2017, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50404 Antropology, ethnology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.432

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00096273

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000396632200004

Klíčová slova anglicky

home schooling; anthropology of education; ethnotheory; cultural creatives

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2018 09:59, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Článek se zamýšlí nad tím, zda a kdy je možné považovat domácí vzdělávání za výraz kulturního kreativismu, jak jej definovali Ray a Andersonová. Heterogenní podstata domácího vzdělávání je teoreticky rámována antropologií vzdělávání, úžeji pak odlišnými rodičovskými etnoteoriemi (Harkness a Super) a teorií kapitálů (Bourdieu). Na pozadí primárního výzkumu, zastoupeného v textu především dvěma případovými studiemi, je zde ukázáno, jak rodiny praktikující domácí vzdělávání vstupují do hry o kapitály, jak odůvodňují svá rozhodnutí a vyjednávají svoji odlišnost. Na základě individuální praxe tyto rodiny následně přispívají k celkové proměně vzdělávacího pole. Vzhledem k tomu, že tak nečiní z pozice charismatického vůdce, ale v přesvědčení o vlastní osamocenosti, dochází autorka k závěru, že paralela s kulturním kreativismem je v této oblasti možná.

Anglicky

The article reflects on whether and when it is possible to see home schooling as a reflection of cultural creativism as defined by Ray and Anderson. The heterogeneous nature of home schooling is explored here through the theoretical frame of the anthropology of education, with a more narrow focus on different parental ethnotheories (Harkness and Super) and the theory of capital (Bourdieu). Set against primary research, represented by two case studies, the article shows how families that practise home schooling enter the game of capital, how they justify their decisions, and how they negotiate their difference. Based on personal practice these families contribute to the overall transformation of the field of education. Given that they do so not from the position of a lobbyist or a movement leader but from a position where they are convinced of their ideological and action isolation, the author concludes that it is possible to consider here a parallel with cultural creativism

Přiložené soubory

Kasparova_Domaci_vzdelavani.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru