JANKO, Tomáš and Karolína PEŠKOVÁ. Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research. Zeitschrift für Geographiedidaktik. 2017, vol. 17, No 1, p. 33-52. ISSN 2198-4298.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research
Authors JANKO, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Zeitschrift für Geographiedidaktik, 2017, 2198-4298.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00094669
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kurikulární reforma; vnímání učitelů; učebnice; přehledová studie
Keywords in English curriculum reform; teacher perceptions; textbooks; review
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 5/4/2018 10:25.
Abstract
The purpose of this review study is to review the state of the art related to research on teacher perceptions of curriculum changes. The review is aimed primarily at the research findings and secondarily at the methodological aspects of studies examining this issue. Special focus is placed on the role of school textbooks as curriculum materials supporting the curriculum change implementation. In the review, 37 resources published between 2000 and 2015 were analysed. Twelve of the sources were related to the topic of teachers’ use of textbooks during curriculum change implementation. The results of the review suggest that teacher perceptions of curriculum changes are not uniform, but vary between positions of acceptance and resistance. Teachers’ demographical characteristics and the perceived constraints of the implementation were identified as the factors most influencing stances towards the curriculum changes. It was also found that textbooks are still perceived as a key curricular (and instructional) tool by teachers. Teachers’ lack of pedagogical content knowledge was the most restraining factor in their use of textbooks during the implementation of the renewed curricula. The review concludes with suggestions for further research in this research area.
Abstract (in Czech)
Cílem této přehledové studie je popsat dosavadní stav řešení výzkumu vnímání kurikulárních změn učiteli. Přehledová studie je zaměřena primárně na výzkumná zjištění, sekundárně na metodologické aspekty studií zabývajících se vybraným problémem. Zvláštní zřetel je brán na roli školních učebnic jako kurikulárního materiálu podporujícího implementaci kurikulárních změn. V přehledové studii bylo analyzováno 37 zdrojů publikovaných od roku 2000 do roku 2015. Z toho 12 zdrojů se vztahovalo k problematice používání učebnic učiteli během implementace kurikulárních změn. Výsledky studie naznačily, že učitelovo vnímání kurikulárních změn není jednotné, ale vyznačuje se různými pozicemi akceptace a resistence. Demografické charakteristiky učitelů a vnímané překážky implementace byly identifikovány jako faktory nejvíce ovlivňující vnímání kurikulárních změn. Bylo také zjištěno, že učebnice jsou stále vnímány jako klíčové kurikulární a výukové materiály učitelů. Nedostačující pedagogická znalost obsahu učitelů byla jedním ze zjištěných faktorů, které znesnadňovaly používání učebnic při implementaci nového kurikula. Přehledová studie v závěru nabízí návrhy pro navazující výzkum ve sledované oblasti.
Links
GA15-05122S, research and development projectName: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation
PrintDisplayed: 27/5/2024 16:00