J 2016

K evaluaci kurzů kariérového vzdělávání

HLOUŠKOVÁ, Lenka a Jana VESELÁ

Základní údaje

Originální název

K evaluaci kurzů kariérového vzdělávání

Název anglicky

On Evaluation of Career Education Courses

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana VESELÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Lifelong learning- Celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00093931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

kariérové vzdělávání; učební potřeba; vzdělávací potřeba; evaluace poradenských služeb; vysokoškolské poradenství

Klíčová slova anglicky

career education; learning need; educational need; counselling services evaluation; university counselling

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2017 09:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Služby kariérového poradenství nejsou v českém prostředí častým předmětem empirického výzkumu a obdobně tomu je i v případě kurzů kariérového vzdělávání. Cílem této empirické studie je podat empirické důkazy, na kterých by bylo možné vystavět evaluaci kurzů kariérového vzdělávání, nabízených vysokoškolskými poradenskými centry. Empirické důkazy, na nichž zakládáme návrh evaluačního postupu, představují výsledky kvalitativního výzkumného šetření na téma uspokojování učebních a vzdělávacích potřeb klientů vysokoškolských poradenských center prostřednictvím kurzů kariérového vzdělávání. Empirické šetření proběhlo podle designu zakotvené teorie, ale pro účely tohoto textu pracujeme pouze s výpověďmi od 32 studentů tří veřejných brněnských vysokých škol, kteří se v průběhu svého studia zúčastnili alespoň jednoho kurzu kariérového vzdělávání. Nejdříve jsou v textu popsány potřeby a situace, které studenty dovedly k rozhodnutí zúčastnit se kurzů kariérového vzdělávání. Dále jsou charakterizovány způsoby uspokojování učebních a vzdělávacích potřeb a pozornosti neunikají ani faktory, které uspokojování potřeb ovlivňují. Následně, s odkazem na existující přístupy k evaluaci služeb kariérového poradenství a zjištěné vazby mezi výstupy a dopady kurzů, je představen návrh struktury evaluace kurzů kariérového vzdělávání, který kombinuje evaluaci zaměřenou na proces a evaluaci zaměřenou na výstupy procesů kariérového vzdělávání. Navrhovaná struktura evaluačního procesu se tak může stát inspirací, jak přistoupit k evaluaci kurzů kariérového vzdělávání, ale také k inovaci těchto kurzů.

Anglicky

Career counselling services in the Czech Republic are not a frequent subject of empirical research and a similar situation is in the case of career education courses. The aim of this empirical study is to provide empirical evidence on which evaluation of the career education courses provided by university counselling centres could be based. Empirical evidence, on which we base evaluation process proposal, is represented by results of qualitative research on the topic of meeting the learning and educational needs of clients of university counselling centres through career education courses. The empirical survey was conducted using grounded theory design, but for the purpose of this article, we only work with statements of 32 students of three public universities in Brno who, in the course of their studies, attended at least one career education course. First, the needs and situations that led the students to the decision to participate in career education courses are described in the text. Further ways of meeting the learning and educational needs are described and attention is paid also to factors that influence meeting the needs. Subsequently, with reference to the existing approaches to evaluation of career counselling services and discovered links between the outputs and impact of the courses, a proposal of career education courses structure which combines evaluation focusing on the process and evaluation focusing on the outputs of the career education processes is presented. The proposed structure of the evaluation process may become an inspiration for the approach to career education courses evaluation as well as for their innovation.

Návaznosti

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty