D 2017

Downtime Learning as a Complement of Institutional Education

VÁLEK, Jan a Petr SLÁDEK

Základní údaje

Originální název

Downtime Learning as a Complement of Institutional Education

Název česky

Prostojové učení jako doplněk k institucionálního vzdělávání

Autoři

VÁLEK, Jan (203 Česká republika, domácí) a Petr SLÁDEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Spain, INTED2017 Proceedings; 11th International Technology, Education and Development Conference (INTED), od s. 2134-2140, 7 s. 2017

Nakladatel

IATED Academy

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00096330

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-617-8491-2

ISSN

UT WoS

000413668602032

Klíčová slova česky

Prostoje učení; mobilní zařízení; volnočasové aktivity

Klíčová slova anglicky

Downtime learning; mobile devices; freetime activity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2023 22:24, PhDr. Jan Válek, Ph.D.

Anotace

V originále

New mobile technologies and the changing behaviour of human society, increasingly dependent on an Internet connection, give rise to the question of whether it is not necessary to offer new teaching methods. These must bring more effectiveness education. At the same time we need to know how effective is the classic institutional education system. When looking at the current competencies of graduates of all school levels we must state that the society consider them as insufficient. We judge it by the results of the research studies and by the experiences of students self-education. Even in times of strong information expansion it is still the aim of education to equip pupils and students with such skills enabling them full-fledged personal and professional life. Contemporary mobile technologies can support teaching/learning process in their free-time. The question is if today's students use these facilities already themselves in this manner, i.e. in the so called “Downtime learning”? Training using mobile devices may not only take place at school or at a designated homework time, but whenever a pupil has a downtime, i.e. at the bus stop, waiting in line, in the bus, train etc. Pupils/students are mostly looking for such resources having few text and more multimedia content. Our investigation shows that students consider them more attractive. In the paper we present some results of the research study presenting basic elements and orientation of the downtime learning. From our investigations we can further say that mobile technology are currently implemented in the school, but the level of integration is not so pronounced as if they imagined their parents or the children/youngster themselves. However, the downtime learning materials needs to be specially prepared for this purpose. The DOI number of the abstract on the conference pages is: doi:10.21125/inted.2017.0630

Česky

Nové mobilní technologie a měnící se chování lidské společnosti, stále více závislé na připojení k internetu, může vést k otázce, zda není třeba nabídnout nové výukové metody. Ty musí přinést větší efektivitu vzdělávání. Zároveň musíme vědět, jak efektivní je klasický institucionální vzdělávací systém. Při pohledu na aktuální kompetence absolventů všech stupňů škol, musíme konstatovat, že společnost je považují za nedostatečné. Soudíme to podle výsledků výzkumných studií a zkušeností studentů při sebevzdělávání. I v době silné informační expanze je stále cílem výuky vybavit žáky a studenty dovednosti, které jim umožňují plnohodnotný osobní i profesní život. Současné mobilní technologie mohou podpořit proces vyučování/učení ve svém volném čase. Otázkou je, zda dnešní studenti využívají tato zařízení již samy o sobě tímto způsobem, tj. V tzv. "Prostojovém učení"? Výuka s využitím mobilních zařízení může nejen probíhat ve škole nebo v určeném čase domácí úkolů, ale pokaždé, když žák má prostoje, tj. na autobusové zastávce, čekání ve frontě, v autobuse, vlaku atd. Žáci/studenti většinou hledají takové zdroje, které mají málo textu a více multimediálního obsahu. Náš výzkum ukazuje, že studenti je považují je atraktivnější. V článku prezentujeme některé výsledky výzkumné studie představující základní prvky a orientaci učení prostojů. Z našich výzkumů můžeme dále říci, že mobilní technologie jsou v současné době zaváděny ve škole, ale úroveň integrace není tak výrazné, jako by si představovali rodiče nebo děti/mladí sami. Avšak prostoje studijní materiály musí být speciálně připravené pro tento účel. The DOI number of the abstract on the conference pages is: doi:10.21125/inted.2017.0630

Přiložené soubory