J 2017

Vysokoškolský učitel bez učitelského vzdělání : Problém nebo výzva?

ČEJKOVÁ, Ingrid

Basic information

Original name

Vysokoškolský učitel bez učitelského vzdělání : Problém nebo výzva?

Name (in English)

Pedagogically Uneducated University Teacher : A Problem or a Challenge?

Authors

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00096374

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Educational needs; beginning university teachers; university education; university

Tags

Změněno: 9/4/2018 14:07, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Tento text reaguje na současný celosvětový trend doceňující význam excelentní výuky na vysokých školách, kdy je výuka považována za aktivitu významem srovnatelnou s vědou a výzkumem. Zatímco pro vědeckou dráhu je v České republice mladý akademik připravován již v průběhu studia, na dráhu učitelskou zpravidla není připravován vůbec. Skrze polostrukturované hloubkové rozhovory jsme zjišťovali, jak začínající vysokoškolští učitelé vnímají svou připravenost na výuku, jak se učí vyučovat, jaké vzdělávací potřeby doprovází jejich profesi a jak by si představovali učitelské vzdělávání, které by jim umožnilo stát se kvalitnějšími učiteli. Výsledky výzkumu ukazují, že více než polovina našich participantů nedisponuje žádným učitelským vzděláním a velká část těch, kteří jsou učitelsky vzděláni, toto vzdělání považují za nedostatečné. Nejčastěji zmiňovanou vzdělávací potřebou je potřeba naučit se vést výuku interaktivním způsobem, k čemuž by měl začínajícím učitelům dopomoci například vzdělávací kurz zaměřený na pedagogiku a didaktiku, o jehož podobě panuje mezi našimi participanty jasná představa.

In English

This paper reacts on a contemporary worldwide trend appreciating significance of excellent education at universities, where education itself is considered to be an activity comparable to science and research. Although in the Czech Republic a young academic is being prepared for a career of a scientist/scholar throughout his or her studies, he or she isn’t whatsoever prepared for a career of a teacher. We used semi-structured interviews to find out how beginning teachers are prepared for teaching, how they are learning to teach, what educational needs follow their profession, and how they imagine pedagogical education which would enable them to become higher-quality teachers. Results of the research show that more than a half of our respondents have no pedagogical education and big part of those who are pedagogically educated consider this education insufficient. The most referred educational need is a need to learn how to lead a lesson in an interactive way. An educational course focused on pedagogy and didactics could help this need and the respondents have a clear idea of what such a course should look like.

Links

MUNI/A/0960/2016, interní kód MU
Name: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masaryk University, Category A