2017
Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁZákladní údaje
Originální název
Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji
Název anglicky
Socialist Primary School as Seen by Eyewitnesses : Probing teachers’ life in the South Moravia Region
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Vydání první. Praha, 201 s. 2017
Nakladatel
Wolters Kluwer
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00094699
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7552-493-5
Klíčová slova česky
socialistické Československo; školství; učitel; metoda orální historie; rozhovory
Klíčová slova anglicky
socialist Czechoslovakia;schooling; teacher; oral history method; interview
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2018 12:23, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Kniha si klade za cíl uchovat paměť na školu a život učitelů základních zejména před rokem 1989, a to prostřednictvím několika rozhovorů, které realizovali autoři v rámci tříletého výzkumu. Kniha ovšem obsahuje také stručný nárys dějin socialistického školství a metodologické pasáže, kde je popsán způsob využití orální historie v historicko-pedagogickém výzkumu včetně možných předností i úskalí takového zkoumání. Součástí knihy jsou navíc historické prameny, které jednak doplňují vzpomínky pamětníků, jednak ukazují, s jakými prameny se může historik setkat. Mnohé z publikovaných pramenů jsou zveřejněny vůbec poprvé, jiné jsou velmi špatně dostupné.
Anglicky
The book sets out to preserve the memory of school and teachers in former Czechoslovakia before 1989 through interviews its authors made within research “Everyday life of basic schools in the Normalisation period through the eyes of teachers. Using oral history in studying contemporary education history”. One important part of the book is the history background containing a brief outline of history of socialist education. The book also contains a methodological chapter, describing especially the way oral history can be used in history-pedagogy research including the strengths and weaknesses of the method. The core of the book consists of edited interviews with teacher witnesses. The book also reprints some historical sources, firstly, to supplement memories by the witnesses, and secondly, to show what sources a historian can work with. Many of the sources included in the book are being published for the very first time.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaV |
|