B 2017

Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji

Název anglicky

Socialist Primary School as Seen by Eyewitnesses : Probing teachers’ life in the South Moravia Region

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí) a Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Vydání první. Praha, 201 s. 2017

Nakladatel

Wolters Kluwer

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00094699

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7552-493-5

Klíčová slova česky

socialistické Československo; školství; učitel; metoda orální historie; rozhovory

Klíčová slova anglicky

socialist Czechoslovakia;schooling; teacher; oral history method; interview

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2018 12:23, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha si klade za cíl uchovat paměť na školu a život učitelů základních zejména před rokem 1989, a to prostřednictvím několika rozhovorů, které realizovali autoři v rámci tříletého výzkumu. Kniha ovšem obsahuje také stručný nárys dějin socialistického školství a metodologické pasáže, kde je popsán způsob využití orální historie v historicko-pedagogickém výzkumu včetně možných předností i úskalí takového zkoumání. Součástí knihy jsou navíc historické prameny, které jednak doplňují vzpomínky pamětníků, jednak ukazují, s jakými prameny se může historik setkat. Mnohé z publikovaných pramenů jsou zveřejněny vůbec poprvé, jiné jsou velmi špatně dostupné.

Anglicky

The book sets out to preserve the memory of school and teachers in former Czechoslovakia before 1989 through interviews its authors made within research “Everyday life of basic schools in the Normalisation period through the eyes of teachers. Using oral history in studying contemporary education history”. One important part of the book is the history background containing a brief outline of history of socialist education. The book also contains a methodological chapter, describing especially the way oral history can be used in history-pedagogy research including the strengths and weaknesses of the method. The core of the book consists of edited interviews with teacher witnesses. The book also reprints some historical sources, firstly, to supplement memories by the witnesses, and secondly, to show what sources a historian can work with. Many of the sources included in the book are being published for the very first time.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství