2016
Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština
KREJZA, JanZákladní údaje
Originální název
Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština
Název česky
Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština
Název anglicky
The reflexive pronouns se and si taught by the method Barevná čeština
Autoři
KREJZA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazyků na vysokých školách, 2016, 1804-9435
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14640/16:00094062
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
krátká reflexivní zájmena; Barevná čeština; výuka češtiny jako cizího jazyka
Klíčová slova anglicky
short Czech reflexive pronouns; Colourful Czech; teaching Czech as a foreign language
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 5. 2018 13:53, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
Cílem článku je představit způsob, jakým lze ve výuce úrovně A2 a B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky se studenty probrat a procvičit použití krátkých reflexivních zájmen se a si v Češtině s použitím metody Barevná čeština. Tento způsob výuky dává přednost poznatkům z oblasti syntaxe proti běžně kladnému důrazu na morfologii. Při vysvětlování jevů spojených s krátkými reflexivy se klade důraz na srozumitelnost a přehlednost. Článek uvádí, ve které fázi výuky lektor látku zařazuje do učebního plánu a pokouší se o její systematizaci pro účel výuky češtiny jako cizího jazyka při nižší úrovni pokročilosti studentů. Článek obsahuje také návrhy praktických komunikačních cvičení využívajících modelové věty.
Anglicky
The aim of the article is to introduce the method that allows to discuss and practice the use of short Czech reflexive pronouns se and si in teaching students of A2 and B1 levels as specified by the Common European Framework of Reference for Languages, while using the method called Barevná čeština (Colourful Czech). This method favours the syntactic point of view as opposed to the widely applied emphasis on morphology. Explanation of phenomena pertaining to short reflexives stresses the comprehensibility and clarity. The article specifies the stage of lessons in which the teacher introduces the subject and outlines its systemization for the purpose of teaching Czech as a foreign language to students with low proficiency. The article also includes samples of practical communication activities using model sentences.