J 2016

Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština

KREJZA, Jan

Základní údaje

Originální název

Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština

Název česky

Tvary zvratných zájmen se a si v systému výuky zvaném Barevná čeština

Název anglicky

The reflexive pronouns se and si taught by the method Barevná čeština

Autoři

KREJZA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

CASALC Review, Brno, Česká a slovenská asociace učitelů jazyků na vysokých školách, 2016, 1804-9435

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14640/16:00094062

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

krátká reflexivní zájmena; Barevná čeština; výuka češtiny jako cizího jazyka

Klíčová slova anglicky

short Czech reflexive pronouns; Colourful Czech; teaching Czech as a foreign language

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 5. 2018 13:53, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem článku je představit způsob, jakým lze ve výuce úrovně A2 a B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky se studenty probrat a procvičit použití krátkých reflexivních zájmen se a si v Češtině s použitím metody Barevná čeština. Tento způsob výuky dává přednost poznatkům z oblasti syntaxe proti běžně kladnému důrazu na morfologii. Při vysvětlování jevů spojených s krátkými reflexivy se klade důraz na srozumitelnost a přehlednost. Článek uvádí, ve které fázi výuky lektor látku zařazuje do učebního plánu a pokouší se o její systematizaci pro účel výuky češtiny jako cizího jazyka při nižší úrovni pokročilosti studentů. Článek obsahuje také návrhy praktických komunikačních cvičení využívajících modelové věty.

Anglicky

The aim of the article is to introduce the method that allows to discuss and practice the use of short Czech reflexive pronouns se and si in teaching students of A2 and B1 levels as specified by the Common European Framework of Reference for Languages, while using the method called Barevná čeština (Colourful Czech). This method favours the syntactic point of view as opposed to the widely applied emphasis on morphology. Explanation of phenomena pertaining to short reflexives stresses the comprehensibility and clarity. The article specifies the stage of lessons in which the teacher introduces the subject and outlines its systemization for the purpose of teaching Czech as a foreign language to students with low proficiency. The article also includes samples of practical communication activities using model sentences.

Přiložené soubory