HLAĎO, Petr. Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie (Psychosocial Construct of Career Adaptability from the Point of View of Theory and Empirical Evidence—Overview). Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání. Mendelova univerzita v Brně, 2016, vol. 6, No 4, p. 102-125. ISSN 1804-526X. Available from: https://dx.doi.org/10.11118/lifele20160603102.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Name in Czech Psychosociální konstrukt kariérové adaptability z pohledu teorie a empirické evidence – přehledová studie
Name (in English) Psychosocial Construct of Career Adaptability from the Point of View of Theory and Empirical Evidence—Overview
Authors HLAĎO, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Liefelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00094063
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele20160603102.
Keywords in English career adaptability; interest; control; curiosity; self-confidence; career maturity; theory of career construction
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Changed: 19/4/2017 08:52.
Abstract
Přehledová studie se zaměřuje na multidimenzionální psychosociální konstrukt kariérové adaptability, kterému je v současné době věnována zvýšená pozornost. Kariérová adaptabilita naznačuje možnosti jedince pro zvládání současných či očekávaných úkolů, změn a traumat v profesních rolích. Ve studii je popsán vznik konstruktu kariérové adaptability, jeho vymezení a dimenze – zájem, kontrola, zvídavost a sebedůvěra. Dále jsou představeny nástroje pro měření kariérové adaptability a vybrané empirické poznatky o kariérové adaptabilitě. Pozornost je mj. zaměřena na vztah kariérové adaptability a demografických proměnných, osobnostních rysů, sebepojetí, sebehodnocení, důvěry ve vlastní schopnosti, profesní identity, časovým zaměřením, akademickou úspěšností, kariérového poslání, kariérovou spokojeností aj. Prezentované teoretické a empirické poznatky jsou významné pro kariérové poradce a učitele kariérové výchovy, kteří mohou na základě znalosti kariérové adaptability navrhnout intervence reflektující specifické potřeby jednotlivých klientů a žáků.
Abstract (in English)
This overview focuses on a multidimensional psychosocial construct of career adaptability, to which a special attention has been paid recently. Career adaptability indicates individual's means of coping with current or anticipated challenges, changes and traumas in professional roles. The study provides a description of career adaptability construct creation, its definition and dimensions – interest, control, curiosity and self-confidence. Further, tools for career adaptability measurement and selected empirical findings about career adaptability are presented. Focus is, among other things, on the relation of career adaptability and demographical variables, personality traits, self-image, self-esteem, confidence in own abilities, professional identity, time orientation, academic success, career vocation, career satisfaction etc. Presented theoretical and empirical findings are important for career counsellors and teachers of career education, who can, based on the knowledge of career adaptability, suggest interventions reflecting specific needs of individual clients and students.
PrintDisplayed: 23/9/2024 17:39