D 2016

Prevence patologických závislostí v univerzitním prostředí

KIMÁKOVÁ, Tatiana a Petr KACHLÍK

Základní údaje

Originální název

Prevence patologických závislostí v univerzitním prostředí

Název česky

Prevence patologických závislostí v univerzitním prostředí

Název anglicky

Prevention of pathological addictions in the university environment

Autoři

KIMÁKOVÁ, Tatiana (703 Slovensko) a Petr KACHLÍK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Bratislava, Prevencia najčastejšie sa vyskytujúcich chronických neinfekčných ochorení. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie 39. Dni zdravotnej výchovy MUDr. Ivana Stodolu, od s. 122-127, 6 s. 2016

Nakladatel

Ústav verejného zdravotníctva SR

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00094072

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7159-228-0

Klíčová slova česky

dotazník; Masarykova univerzita; návykové chování; návykové látky; prevence; riziko; snowball sampling; student; studie; výzkum; zdraví

Klíčová slova anglicky

questionnaire; Masaryk University; addictive behavior; habit-forming substances; prevention; risk; snowball sampling; student; survey; research; health

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2017 13:56, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Primární prevence závislostního chování je považována za efektivní nástroj ke snížení jeho výskytu v populaci. Ačkoli vysokoškolští studenti nepatří k typickým rizikovým skupinám, je žádoucí, aby uplatňovali a šířili pozitivní vzorce chování při setkávání se svými pacienty, žáky a klienty. Pomocí anonymního dotazníku vlastní konstrukce o 21 položkách bylo osloveno 2176 respondentů - prezenčních studentů všech 9 fakult Masarykovy univerzity. K výběru vzorku posloužila metoda snowball sampling. Sebraná data byla elektronicky zaznamenána a podrobena statistickému zpracování v programu EpiInfo. Rozdíly mezi skupinami byly analyzovány pomocí x2 testu a jeho modifikací. Více než pětina dotazovaného vzorku se na Univerzitě setkala s prevencí závislostí, nejčastěji v rámci výuky, podstatně méně na kolejích a na různých vzdělávacích a zájmových akcích. K preventivnímu působení jsou využívány zejména monologicky vedené přednášky, řídce přednášky s diskusí a zapojení do externích preventivních programů, pouze sporadicky besedy s odborníky, návštěvy v léčebných zařízeních pro závislé a účast na uměleckých a sportovních akcích. Velmi často (v 80 %) se univerzitní prevence týkala především problematiky alkoholismu a tabakismu, pouze desetina vzorku byla oslovena komplexně pojatou prevencí patologických závislostí. Téměř dvě třetiny souboru považují prevenci závislostí na Univerzitě za užitečnou, i když ne vždy cílenou, třetina nedovede zaujmout stanovisko, desetina se vyslovuje o úrovni prevence kriticky. Většina respondentů (90 %) si myslí, že realizaci primární prevenci závislostí na Masarykově univerzitě není věnován dostatek času, je nesystematická, nabídka preventivních aktivit je chudá. Oslovení studenti by uvítali častější využívání besed s odborníky a bývalými uživateli drog. Třetina dotazovaných by ráda spolupracovala na preventivním projektu, akcích na vysokoškolských kolejích i mimo ně, pětina by stála o diskuse v rámci výuky.

Anglicky

Primary prevention of addictive behavior is considered an effective instrument to reduce its incidence in the population. Although university students are not the typical risk groups, it is desirable to apply and spread the positive patterns of behavior when meeting with patients, pupils and clients. Using an anonymous questionnaire custom design on 21 items were interviewed 2,176 respondents - 9 full-time students of all faculties of Masaryk University. The sampling served snowball sampling method. The collected data were electronically recorded and subjected to statistical processing program EPIINFO. Differences between groups were analyzed by x2 test and its modifications. More than a fifth intervieweed sample at the University met the addiction prevention, mostly in education, much less on dormitory and various educational and special interest events. The preventive effects are used mainly monologue lectures, sparsely lectures with discussion and participation in external prevention programs, sporadic discussions with experts, visits to treatment centers for addicts and participation in artistic and sporting events. Very often (80%), the university prevention primarily related to alcohol and nicotine problems, only a tenth of the sample was asked by complexly conceived pathological addictions prevention. Nearly two-thirds of the group consider the prevention of addictions at the University helpful, though not always targeted, he can not take a position one third, tenth to pronounce on the level of prevention critically. Most respondents (90%) think that implementing primary prevention of addictions at Masaryk University is not dedicated enough time, it is not systematic, offer preventive activities is poor. Addressed students would welcome more frequent use of meetings with experts and former drug users. A third of those surveyed would like to cooperate on the preventive project events in university and beyond.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století