KRČOVÁ, Veronika, Šárka PORTEŠOVÁ a Hynek CÍGLER. Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol. Československá psychologie. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2017, roč. 61, č. 1, s. 3-15. ISSN 0009-062X. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1377639, author = {Krčová, Veronika and Portešová, Šárka and Cígler, Hynek}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {Rey Osterrieth complex figure; intellectual giftedness; Developmental Scoring System; mathematical abilities; quantitative scoring; qualitative scoring; specific learning disabilities}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie}, title = {Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol}, url = {http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=960&to=960}, volume = {61}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1377639 AU - Krčová, Veronika - Portešová, Šárka - Cígler, Hynek PY - 2017 TI - Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol JF - Československá psychologie VL - 61 IS - 1 SP - 3-15 EP - 3-15 PB - Psychologický ústav AV ČR SN - 0009062X KW - Rey Osterrieth complex figure KW - intellectual giftedness KW - Developmental Scoring System KW - mathematical abilities KW - quantitative scoring KW - qualitative scoring KW - specific learning disabilities UR - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=960&to=960 L2 - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=960&to=960 N2 - Cíle. Cílem studie je prozkoumat vliv rozumového nadání a úrovně matematických schopností na kvantitativní a kvalitativní skóry Rey-Osterriethovy komplexní figury (ROKF). Vedlejším cílem bylo porovnat dva využité skórovací systémy pro ROKF. Výzkumný soubor a metoda. Data byla získána na souboru 156 žáků (71 dívek a 85 chlapců) z třetích až pátých ročníků základních škol, z nichž 49 dětí bylo před započetím výzkumu diagnostikováno jako rozumově nadaných. Všem byl zadán Test pro Identifikaci nadaných žáků v Matematice (TIM) a Rey-Osterriethova komplexní figura - kopie, okamžitá reprodukce zpaměti a oddálená reprodukce zpaměti po 15 minutách, přičemž postup kresby byl vždy zaznamenáván na videokameru. Statistická analýza. Pro zjištění vlivu rozumového a matematického nadání na skóry ROKF byla použita lineární a ordinální logistická regrese v závislosti na typu závislé proměnné – kvantitativní či kvalitativní skóry ROKF. V modelech byl kontrolován vliv věku a specifických poruch učení. Výsledky. Rozumové nadání i úroveň matematických schopností středně silně souvisely s kvantitativními skóry ROKF. Na základě těchto výsledků doporučujeme při použití ROKF brát ohled na souvislost příslušných skórů s inteligencí. Naopak nedoporučujeme používat ROKF k diagnostice rozumového či matematického nadání vzhledem k malému vysvětlenému rozptylu. Limity studie. Mezi limity studie patří málo jasná obsahová validita Testu pro Identifikaci nadání v Matematice a vysoký výskyt dětí s dvojí výjimečností ve výzkumném souboru. ER -
KRČOVÁ, Veronika, Šárka PORTEŠOVÁ a Hynek CÍGLER. Rey-Osterriethova komplexní figura ve vztahu k rozumovému nadání a úrovni matematických schopností u dětí z třetích až pátých ročníků základních škol. \textit{Československá psychologie}. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2017, roč.~61, č.~1, s.~3-15. ISSN~0009-062X.
|