B 2016

Integrating Physical Education and Geography. A Case Study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark

VLČEK, Petr, Tatjana PLANINC, Hana SVOBODOVÁ, Søren WITZEL CLAUSEN, Keld CONRADSEN et. al.

Basic information

Original name

Integrating Physical Education and Geography. A Case Study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark

Name in Czech

Integrace tělesné výchovy a geografie. Případová studie České republiky, Slovinska a Dánska

Authors

VLČEK, Petr, Tatjana PLANINC, Hana SVOBODOVÁ, Søren WITZEL CLAUSEN, Keld CONRADSEN, Irena HERGAN, Eduard HOFMANN, Mojca ILC KLUN, Michal LUPAČ, Vladislav MUŽÍK, Matej OGRIN, Hana ŠERÁKOVÁ, Vesna ŠTEMBERGER, Marek TRÁVNÍČEK, Maja UMEK and Esben VOLSHØJ

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 169 pp. Tělesná výchova a výchova ke zdraví, sv. 2, 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-8519-0

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8519-2016

Keywords (in Czech)

Physical Education; Geography; integration; curriculum; integration; comparison; the Czech Republic; The Republic of Slovenia; Denmark

Keywords in English

Tělesná výchova; Geografie; integrace; kurikulum; srovnání; Česká republika; Slovinsko; Dánsko

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/5/2017 14:33, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

This is the first book of a new series published by the Faculty of Education, Masaryk University on topical issues in physical and health education. This book aims to address the lack of international knowledge and research in interdisciplinary teaching and curriculum development, especially when it comes to the subjects of Physical Education and Geography. The authors analyse and compare elementary school curricular documents from three countries, the Czech Republic, Denmark and the Republic of Slovenia, to reveal how integration is embedded at the policy level. A questionnaire survey of teachers shows how the integrated curriculum is implemented in practice. The book also includes examples of interdisciplinary cooperation between the two subjects.

In Czech

Publikace „Integrating Physical Education and Geography“ je výstupem činnosti mezinárodní sítě C.A.L.M.A.Z, která se zabývá možnostmi interdisciplinární spolupráce ve výuce zeměpisu a tělesné výchovy, a to zejména v rovnně výzkumné. Aktivními členy sítě a autory publikace jsou zástupci univerzitních pracovišť v České republice, Slovinsku a Dánsku. Cílem publikace je představit, jak participující státy přistupují v jejich kurikulu ke kooperaci ve výuce zeměpisu a tělesné výchovy. Na tuto kooperaci je nahlíženo ze dvou hledisek – prostřednictvím obsahové analýzy a komparace kurikulárních dokumentů je zjištěno, jestli a jak je tato kooperace zakotvena v teoretické rovině. Výsledky dotazníkového šetření s učiteli v zapojených státech pak představují stručnou sondu do realizační formy kurikula. V závěru jsou diskutovány a srovnány možné přístupy k integraci z pohledu kurikula jednotlivých států a jsou doplněny praktickými ukázkami, které jsou ukázkami práce skupiny C.A.L.M.A.Z.

Links

GA16-00695S, research and development project
Name: Terénní výuka jako silná výuková strategie
Investor: Czech Science Foundation, Fieldwork as a powerful learning strategy