J 2017

When the Display Matters : A Multifaceted Perspective on 3D Geovisualizations

JUŘÍK, Vojtěch, Lukáš HERMAN, Čeněk ŠAŠINKA, Zdeněk STACHOŇ, Jiří CHMELÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

When the Display Matters : A Multifaceted Perspective on 3D Geovisualizations

Autoři

JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí), Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí) a Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Open Geosciences, Berlin, De Gruyter Open, 2017, 2391-5447

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10500 1.5. Earth and related environmental sciences

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.696

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00096601

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000401250600007

Klíčová slova anglicky

3D vision; geovisualization; real 3D visualization; pseudo 3D visualization; stereopsis; kinetic depth effect; human-computer interaction

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 10. 2020 10:37, RNDr. Lukáš Herman, Ph.D.

Anotace

V originále

This study explores the influence of stereoscopic (real) 3D and monoscopic (pseudo) 3D visualization on the human ability to reckon altitude information in noninteractive and interactive 3D geovisualizations. A two phased experiment was carried out to compare the performance of two groups of participants, one of them using the real 3D and the other one pseudo 3D visualization of geographical data. A homogeneous group of 61 psychology students, inexperienced in processing of geographical data, were tested with respect to their efficiency at identifying altitudes of the displayed landscape. The first phase of the experiment was designed as non-interactive, where static 3D visual displayswere presented; the second phase was designed as interactive and the participants were allowed to explore the scene by adjusting the position of the virtual camera. The investigated variables included accuracy at altitude identification, time demands and the amount of the participant’s motor activity performed during interaction with geovisualization. The interface was created using a Motion Capture system, Wii Remote Controller, widescreen projection and the passive Dolby 3D technology (for real 3D vision). The real 3D visual display was shown to significantly increase the accuracy of the landscape altitude identification in non-interactive tasks. As expected, in the interactive phase there were differences in accuracy flattened out between groups due to the possibility of interaction, with no other statistically significant differences in completion times or motor activity. The increased number of omitted objects in real 3D condition was further subjected to an exploratory analysis.

Návaznosti

MUNI/A/1419/2016, interní kód MU
Název: Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země II
Investor: Masarykova univerzita, Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Název: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty