KREJČOVÁ, Elena and Pavel KREJČÍ. Quo vadis, philologia? Vydání první. Brno: Tribun EU, 2017, 300 pp. ISBN 978-80-263-1178-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Quo vadis, philologia?
Name (in English) Quo vadis, philologia?
Authors KREJČOVÁ, Elena (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution) and Pavel KREJČÍ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Vydání první. Brno, 300 pp. 2017.
Publisher Tribun EU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00096656
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-263-1178-2
Keywords (in Czech) jihoslovanské jazyky; bulharština; srbština; chorvatština; výuka bulharštiny
Keywords in English South Slavonic languages; Bulgarian language; Serbian language; Croatian language; teaching Bulgarian
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 26/3/2018 20:57.
Abstract
Cílem publikace je představit z nejrůznějších úhlů problematiku výuky jihoslovanských jazyků, tj. slovinštiny, chorvatštiny, srbštiny, makedonštiny a bulharštiny, která spadá do širší sféry studia tzv. „malých“ filologií. Uvedená problematika je nahlížena z více hledisek – především však z organizačního, pedagogicko-metodologického a translatologického. Autoři si kladou otázky, kde se nacházejí současná filologická studia o jihoslovanských jazycích (úvodní texty přibližují mj. vývoj jednotlivých jihoslovanských filologií na FF MU od jejich vzniku po současnost), jaké jsou problémy, s nimiž se potýkají, jaký je stav dnešních univerzitních jihoslovanských filologií (především tam, kde oba autoři působí – na Masarykově univerzitě v Brně) a snaží se předpovědět, jakým směrem se nejspíš bude výuka inovovat a vyvíjet.
Abstract (in English)
The aim of the publication is to present the problems of Slavic language teaching, ie Slovenian, Croatian, Serbian, Macedonian and Bulgarian, from a variety of perspectives, which fall within the wider sphere of study of so-called "small" philologies. This issue is viewed from several points of view - mainly from organizational, pedagogical-methodological and translatological. The authors ask questions about current philological studies of South Slavic languages (introductory texts include, among other things, the development of individual South Slavic philologies at the Faculty of Arts, from their birth to the present), what are the problems faced by the current state of South Slavic philology (Especially where the two authors work - at the Masaryk University in Brno) and try to predict the direction in which the teaching will probably innovate and develop.
PrintDisplayed: 21/5/2024 20:31