KACHLÍK, Petr. Působení ústavní výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí (Effect of institutional care on children from non-stimulating family environment). In KACHLÍK, P., ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V. et al. (eds.). Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. první. Brno: MU, 2016, p. 99-131. ISBN 978-80-210-8509-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Působení ústavní výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí
Name in Czech Působení ústavní výchovy na děti z nepodnětného rodinného prostředí
Name (in English) Effect of institutional care on children from non-stimulating family environment
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition první. Brno, Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování, p. 99-131, 33 pp. 2016.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8509-1
Keywords (in Czech) adaptace; dětský domov; dítě; návyková látka; případová studie; rizikové chování; rodina; rozhovor; ústavní výchova; výzkum; zdraví
Keywords in English adaptation; children’s home; child; habit-forming substance; case study; risky behavior; family; interview; institutional care; research; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 15/5/2017 20:19.
Abstract
Fungující rodina představuje základní prostředí pro harmonický růst a vývoj jedince. Pokud se v rodině nebo mimo ni vyskytují rizika, která vážně ohrožují zdraví či život dítěte, je třeba rychle jednat a učinit opatření v jeho zájmu. Jedním z opatření je ústavní výchova v dětském domově, kde byl uskutečněn kvalitativní výzkum, při němž byli osloveni 4 participanti. Bylo využito strukturovaného rozhovoru, volného pozorování a případových studií. Bylo zjištěno, že zásadní vliv na psychickou deprivaci a sociální zanedbanost má rodina. Ústavní výchova se snaží tyto negativní vlivy minimalizovat a děti dobře připravit na vstup do samostatného života.
Abstract (in English)
A functioning family is the basic environment for the harmonious growth and development of the individual. If the family or outside risks occur, which seriously endanger the health or life of the child, it is necessary to act quickly and take action in their interests. One measure is institutional care in an children’s home, where qualitative research was carried during which four participants were addressed. It was used a structured interview, free observation and case studies. It was found that a significant impact on the psychological and social deprivation and neglect has family. Institutional care seeks to minimize these negative effects and the children prepare for the entry into independent life.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/5/2024 10:48