2018
Designing a Sustainability-Driven Entrepreneurship Curriculum as a Social Learning Process : A Case Study from an International Knowledge Alliance Project
ČINČERA, Jan, Petra BIBERHOFER, Bohuslav BINKA, Johan BOMAN, Lisa MINDT et. al.Základní údaje
Originální název
Designing a Sustainability-Driven Entrepreneurship Curriculum as a Social Learning Process : A Case Study from an International Knowledge Alliance Project
Název česky
Příprava studijního programu Udržitelné podnikání jako proces sociálního učení : Případová studie mezinárodního projektu znalostní aliance
Autoři
ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Petra BIBERHOFER (40 Rakousko), Bohuslav BINKA (203 Česká republika, domácí), Johan BOMAN (752 Švédsko), Lisa MINDT (276 Německo) a Marco RIECKMANN (276 Německo)
Vydání
Journal of Cleaner Production, Oxford, Elsevier, 2018, 0959-6526
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 6.395
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00101996
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000423002500119
Klíčová slova česky
vzdělávání pro udržitelný rozvoj; vysokoškolská pedagogika; zpracování kurikula; sociální učení; evaluace
Klíčová slova anglicky
education for sustainable development; higher education; curriculum development; social learning; evaluation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2019 11:38, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Integrating Education for Sustainable Development (ESD) in higher education curricula requires innovative ideas and approaches how to combine educational, sustainability and disciplinary knowledge, skills, experiences, and motivations. Curriculum developers are challenged to be open to new concepts in their discipline regarding what should be taught and how it can be taught to facilitate learning processes to prepare students for shaping a sustainable future. The European project ‘Competencies for A Sustainable socio-Economic development’ (CASE) follows a participatory, inter- and transdisciplinary approach to design a Master’s program on sustainability-driven entrepreneurship. This study presents an analysis of the social learning process that has taken place in the interdisciplinary, intercultural CASE team during the participatory development process of the new Master’s program. The methodological design of the study is based on qualitative, participative evaluation research. The process of learning is discussed based on how the group reflected on and developed their “action theories” on how to design a supportive learning environment in which a Master’s program with innovative scopes and goals can be created. The findings highlight the importance of sharing and processing the experiences, mental models and interpretations concerning concepts, ideas, perspectives and new input within the group. This seems crucial for developing the capacity of the group to bring together diverse knowledge and perspectives for innovative, feasible solutions and ideas as well as to cooperate and collaborate effectively as a team. The implications of a culture of dialogue, participation and learning in diverse teams as important principles for developing innovative ESD-based curricula in different disciplines are discussed. It is emphasized that not only students, but also curriculum developers have to acquire the corresponding ESD-related competencies.
Česky
Integrace vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) ve vysokoškolském kurikulu vyžaduje inovativní přístup ke kombinaci vzdělávání, udržitelnosti a oborového poznání, dovedností, zkušeností a motivace. Autoři vzdělávacích plánů musí být otevřeni novým přístupům k obsahu i formě učení tak, aby dokázali facilitovat proces učení nezbytný k přípravě studentů pro formování udržitelné budoucnosti. Evropský projekt "Kompetence pro udržitelné socio-ekonomické prostředí" (CASE) vycházel z participačního, interdisciplinárního přístupu k přípravě nového magisterského oboru udržitelného podnikání. Studie je založena na kvalitativním, participačním evaluačním výzkumném designu. Diskutuje proces učení reflektovaný skupinou a proces vytváření souvisejících "akčních teorií" o tom, jak vytvářet podporující učící se prostředí pro společnou práci na definování cílů a obsahu nového oboru. Výsledky upozorňují na důležitost sdílení a zpracovávání zkušeností, mentálních modelů a jejich interpretaci týkajících se myšlenek a perspektiv členů skupiny. Takové prostředí lze považovat za zásadní pro naplnění potenciálu skupiny čerpat ze sdílených znalostí a úhlů pohledu pro hledání inovativních a dostupných řešení, stejně jako pro efektivní spolupráci celého týmu. Článek dále diskutuje přínosy kultury dialogu, participace a učení v heterogenních týmech jako výchozích předpokladů pro zpracování inovativního VUR-orientovaného kurikula. Zdůrazňuje, že nejen studenti, ale i autoři vysokoškolských kurikulí potřebují získat a rozvinout související VUR-orientované kompetence.