Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1381343, author = {Bartošová, Kateřina and Havelka, David and Záchová, Anna and Kovář, Martin}, booktitle = {7. slovenská konferencia v KBT}, keywords = {Autism spectrum disorders, sibling, therapy, education, group work}, title = {STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe}, year = {2017} }
TY - CONF ID - 1381343 AU - Bartošová, Kateřina - Havelka, David - Záchová, Anna - Kovář, Martin PY - 2017 TI - STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe KW - Autism spectrum disorders, sibling, therapy, education, group work N2 - Sourozenec je nedílnou součástí života dítěte s postižením. Je s ním v každodenním kontaktu, je jednou z osob, která s ním tráí nejvíce času pomáhá mu rozvíjet se. Je také důležité si uvědomit, že zdravý sourozenec je vystaven podobným stresorům, jako jeho rodiče – problémové a poruchové chování sourozence, agresivita, nedostatek znalostí o postižení, nepřiměřené reakce okolí, atd. Navíc se může potýkat i s řadou obtíží ze strany rodiny samotné – nižší míra rodičovské pozornosti, zvýšené nároky na jeho osobu, navýšení povinností, atd. Odborníci v oblasti výzkumu i praxe věnují svoji pozornost dětem s postižením, případně jejich rodičům, sourozenci se však dostávají na druhou kolej. Proto tým Psychologického ústavu Masarykovy Univerzity vytvořil program STEPS (Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra). Hlavními pilíři programu jsou kognitivně-behaviorální terapie dětských klientů, zážitkově-reflektivní učení a výsledky pilotní studie (n=110 rodičů dětí s PAS) mapující specifické potřeba a požadavky rodin dětí s PAS. Program je složený z 10 dvouhodinových setkání a je určený pro sourozence ve věku mezi 7-11 a 12-16 lety. Hlavními cíli programu je předat dětem informace o potížích a specificích jejich sourozence, umožnit jim sdílet pozitivní i negativní emoce spojené se životem se sourozencem s PAS a dozvědět se, jakým způsobem pracovat s problémovými projevy chování ze strany jejich bratra/sestry. Důležitým aspektem programu je také vrstevnická podpora. V rámci prezentace chceme poukázat na další možnosti užití kognitivně-behaviorální terapie v rámci práce s dětskými klienty, představit základní principy programu STEPS, výsledky proběhlé pilotní studie a průběžné výsledky z aktuálně probíhajících skupin. ER -
BARTOŠOVÁ, Kateřina, David HAVELKA, Anna ZÁCHOVÁ a Martin KOVÁŘ. STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe. In \textit{7. slovenská konferencia v KBT}. 2017.
|