BARTOŠOVÁ, Kateřina, David HAVELKA, Anna ZÁCHOVÁ and Martin KOVÁŘ. STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe. In 7. slovenská konferencia v KBT. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe
Name in Czech STEPS – Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra: příklad dobré praxe
Authors BARTOŠOVÁ, Kateřina, David HAVELKA, Anna ZÁCHOVÁ and Martin KOVÁŘ.
Edition 7. slovenská konferencia v KBT, 2017.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) porucha autistického spektra, sourozenec, terapie, edukace, skupinová práce
Keywords in English Autism spectrum disorders, sibling, therapy, education, group work
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 25/4/2019 20:44.
Abstract
Sourozenec je nedílnou součástí života dítěte s postižením. Je s ním v každodenním kontaktu, je jednou z osob, která s ním tráí nejvíce času pomáhá mu rozvíjet se. Je také důležité si uvědomit, že zdravý sourozenec je vystaven podobným stresorům, jako jeho rodiče – problémové a poruchové chování sourozence, agresivita, nedostatek znalostí o postižení, nepřiměřené reakce okolí, atd. Navíc se může potýkat i s řadou obtíží ze strany rodiny samotné – nižší míra rodičovské pozornosti, zvýšené nároky na jeho osobu, navýšení povinností, atd. Odborníci v oblasti výzkumu i praxe věnují svoji pozornost dětem s postižením, případně jejich rodičům, sourozenci se však dostávají na druhou kolej. Proto tým Psychologického ústavu Masarykovy Univerzity vytvořil program STEPS (Skupinový Terapeuticko-Edukační Program pro Sourozence dětí s Poruchami autistického spektra). Hlavními pilíři programu jsou kognitivně-behaviorální terapie dětských klientů, zážitkově-reflektivní učení a výsledky pilotní studie (n=110 rodičů dětí s PAS) mapující specifické potřeba a požadavky rodin dětí s PAS. Program je složený z 10 dvouhodinových setkání a je určený pro sourozence ve věku mezi 7-11 a 12-16 lety. Hlavními cíli programu je předat dětem informace o potížích a specificích jejich sourozence, umožnit jim sdílet pozitivní i negativní emoce spojené se životem se sourozencem s PAS a dozvědět se, jakým způsobem pracovat s problémovými projevy chování ze strany jejich bratra/sestry. Důležitým aspektem programu je také vrstevnická podpora. V rámci prezentace chceme poukázat na další možnosti užití kognitivně-behaviorální terapie v rámci práce s dětskými klienty, představit základní principy programu STEPS, výsledky proběhlé pilotní studie a průběžné výsledky z aktuálně probíhajících skupin.
PrintDisplayed: 3/10/2024 23:15