J 2017

Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt

BARTOŠ, Jiří, Jana MUSILOVÁ a Luboš VOZDECKÝ

Základní údaje

Originální název

Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt

Název anglicky

Rolling - theory and experiment, secondary school student project

Autoři

BARTOŠ, Jiří (203 Česká republika, domácí), Jana MUSILOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Luboš VOZDECKÝ (203 Česká republika)

Vydání

Československý časopis pro fyziku, Praha, AV ČR, Fyzikální ústav, 2017, 0009-0700

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10301 Atomic, molecular and chemical physics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14310/17:00096790

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova česky

valení s prokluzem i bez prokluzu; fyzikální vzdělávání

Klíčová slova anglicky

rolling with and without slipping; physics education

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2018 18:22, Ing. Nicole Zrilić

Anotace

V originále

Problematika rotačních a valivých pohybů bývá považována studenty a často i učiteli fyziky za značně obtížnou. Plně obecné řešení problémů spojených s takovým typem pohybu (pohyb setrvačníků, apod.), ovšem vyžaduje odpovídající matematický aparát, a pak je samozřejmě na místě s takovým názorem souhlasit. Na druhé straně je možné na zcela elementární úrovni, ať již středoškolské či bakalářské, provést výklad i takových rotačních a valivých pohybů, jimž se nejen učebnice, ale i učitelé při přímé výuce raději vyhýbají. Dokladem jsou výsledky tohoto článku, jenž vychází z gymnaziálního studentského projektu z oblasti mechaniky valivých pohybů. Studuje různé aspekty valení, zejména podmínky pro valení bez prokluzu, popis valení s prokluzem a podmínky přechodu mezi nimi. Teoretické závěry jsou ověřeny pomocí jednoduchých experimentů. Data jsou zpracována pomocí software Tracker, který je mimořádně vhodný pro využití na středoškolské úrovni, a poté porovnána metodou nejmenších čtverců s teoretickým modelem. Ze závěrů studie je zřejmé, že úlohy uvedeného typu mohou dokonce řešit studenti velmi samostatně, samozřejmě s konzultační a materiální podporou. Na rozdíl od často viděných soutěžních prací z moderní fyziky, do jejíž podstaty středoškolský student v principu nemůže proniknout (a práce buď zůstává na povrchu, nebo se student stává pouhým účastníkem týmového výzkumu či pomocníkem vědeckého konzultanta), mají důsledně zpracované projekty z názornějších klasických, i když ne tak tzv. atraktivních oblastí fyziky zásadní význam pro prohloubení fyzikálního myšlení studentů.

Anglicky

This paper presents results of a secondary school student project in rolling mechanics. Various aspects of rolling motions are studied, especially conditions for rolling without slipping, description of rolling with slipping, and conditions for transitions between them. Theoretical results and conclusions are verified by simple experiments, the data being treated by the open source software Tracker (appropriate for the use on the secondary school level) and processed by the least squares method using theoretical models. It appears that rotational and rolling motions, considered as difficult for students, can be treated elementarily even on the secondary school or university bachelor level and solved by students themselves. Thus the physical thinking of students can be developed through such project.