2017
Primitiva virtuální interakce : základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí
JUŘÍK, Vojtěch, Pavel UGWITZ a Čeněk ŠAŠINKAZákladní údaje
Originální název
Primitiva virtuální interakce : základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí
Název anglicky
Virtual interaction primitives : Basic building blocks for development and research of interactive virtual environments
Autoři
JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí), Pavel UGWITZ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Bratislava, Kognicia a umelý život XVII, 2017, od s. 81-86, 6 s. 2017
Nakladatel
Univerzita Komenského v Bratislave
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00096849
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-223-4346-6
Klíčová slova česky
interakční primitiva; geografická vizualizace; interakce člověk-stroj
Klíčová slova anglicky
interaction primitives; geographical visualization; HCI
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2018 16:42, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
V originále
Interaktivní virtuální prostředí představují přirozený posun ve vývoji externích informačních reprezentací — vizualizací. Nejčastější a nejrealističtější formou reprezentace prostoru ve virtuálním prostředí bývají geovizualizace, potažmo jejich deriváty ve formě map. Tyto kartografické produkty jsou v interaktivní formě využívány nejen v mnoha aplikovaných oblastech, ale také v základním výzkumu jako vhodný materiál pro zkoumání řady kognitivních procesů a mentálních kompetencí. V současné době neexistuje jednotná taxonomie pro pojmenování a výzkum základních prvků, které tvoří interaktivní virtuální prostředí. Interakční primitiva představují základní stavební jednotky, kterými lze vyjádřit povahu dynamické interakce s virtuálními prostředími. S mohutným rozvojem různých forem interaktivních vizualizací je proto nezbytné definovat empiricky zakotvenou a ekologicky validní taxonomii interakčních primitiv, která definují povahu celé interakce. V rámci tohoto příspěvku shrnujeme do- savadní poznatky o interakčních primitivech, která představujeme v kontextu některých modelů shrnujících interakci člověka s na mapách založenými vizual- izacemi a implikujeme jejich užití při vývoji, výzkumu a aplikaci virtuálních interaktivních vizualizací.
Anglicky
Interactive virtual environments represent natural shift in the development of the external graphical information representations - visualizations. The most realistic and form of the space representation in VR is geovisualization, or its derivates (maps). These cartographical products are used not only in many applied areas, but also in the basic research, where they can be seen as perfect stimuli for the exploration of various cognitive aspects and mental processes. Currently, there is no comprehensive taxonomy for identification of the basic building blocks, which creates interactive virtual environment. Interactive primitives represent building blocks, which can express the nature of the dynamic interaction with virtual environments.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaV |
| ||
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU |
|