UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK, Čeněk ŠAŠINKA and Zdeněk STACHOŇ. Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task. In Kognicia a umelý život XVII, 2017. 2017. ISBN 978-80-223-4346-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task
Name in Czech Vizuální kognitivní styly ve virtuálních prostředích: Konstrukce a evaluace vhodného tasku
Authors UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK, Čeněk ŠAŠINKA and Zdeněk STACHOŇ.
Edition Kognicia a umelý život XVII, 2017, 2017.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-223-4346-6
Keywords (in Czech) vizuální kognitivní styly; virtuální prostředí
Keywords in English vsual cognitive styles; virtual environments
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Pavel Ugwitz, Ph.D., učo 172577. Changed: 6/6/2017 22:21.
Abstract
Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.
Abstract (in Czech)
Vizuální kognitivní styly se manifestují způsoby, kterými lidé implicitně zpracovávají vizuální podněty z okolí. Je však otázkou, jak vizuální kognitivní styly měřit. Klasické způsoby měření využívají dotazníků, či jednoduchých obrázkových úloh. Tyto způsoby však ze své podstaty nemohou zachytit komplexitu skutečných vizuálních kompozicí. S nástupem (mobilních) eye-trackingových zařízení se sice možnosti měření kognitivních stylů posouvají, jedná se zde však pouze o receptivní zpracování reálného vizuálního podkladu. Cílem tohoto příspěvku je představit možnosti i úskalí, které v sobě skýtá konstrukce virtuálních prostředí a jejich následné nasazení v úlohách zaměřených na zachycení vizuálních kognitivních stylů, v rámci virtuální reality, při užití eye-trackingu. Konstrukce vlastních virtuálních prostředí sice otevírá nové možnosti, technologické limitace i specifika vizuálního vnímání s sebou nicméně nesou řadu omezení – je tedy třeba klást důraz na metodické podchycení zásad konstrukce virtuálních úloh.
Links
EE2.3.30.0037, research and development projectName: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUName: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masaryk University, Influence of cartographic visualization on solving practical and instructional space tasks, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 30/5/2024 03:49