UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK, Čeněk ŠAŠINKA a Zdeněk STACHOŇ. Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task. In Kognicia a umelý život XVII, 2017. 2017. ISBN 978-80-223-4346-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task
Název česky Vizuální kognitivní styly ve virtuálních prostředích: Konstrukce a evaluace vhodného tasku
Autoři UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK, Čeněk ŠAŠINKA a Zdeněk STACHOŇ.
Vydání Kognicia a umelý život XVII, 2017, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-223-4346-6
Klíčová slova česky vizuální kognitivní styly; virtuální prostředí
Klíčová slova anglicky vsual cognitive styles; virtual environments
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Pavel Ugwitz, Ph.D., učo 172577. Změněno: 6. 6. 2017 22:21.
Anotace
Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.
Anotace česky
Vizuální kognitivní styly se manifestují způsoby, kterými lidé implicitně zpracovávají vizuální podněty z okolí. Je však otázkou, jak vizuální kognitivní styly měřit. Klasické způsoby měření využívají dotazníků, či jednoduchých obrázkových úloh. Tyto způsoby však ze své podstaty nemohou zachytit komplexitu skutečných vizuálních kompozicí. S nástupem (mobilních) eye-trackingových zařízení se sice možnosti měření kognitivních stylů posouvají, jedná se zde však pouze o receptivní zpracování reálného vizuálního podkladu. Cílem tohoto příspěvku je představit možnosti i úskalí, které v sobě skýtá konstrukce virtuálních prostředí a jejich následné nasazení v úlohách zaměřených na zachycení vizuálních kognitivních stylů, v rámci virtuální reality, při užití eye-trackingu. Konstrukce vlastních virtuálních prostředí sice otevírá nové možnosti, technologické limitace i specifika vizuálního vnímání s sebou nicméně nesou řadu omezení – je tedy třeba klást důraz na metodické podchycení zásad konstrukce virtuálních úloh.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 18:13