KAČER, Tomáš. Is It Still The Ring? Theatre and opera semiotics : a space for avant-garde productions. In Salzburg Easter School 2017 : Recognition : Continuity/Discontinuity, 3–7 April, Salzburg University. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Is It Still The Ring? Theatre and opera semiotics : a space for avant-garde productions
Autoři KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Salzburg Easter School 2017 : Recognition : Continuity/Discontinuity, 3–7 April, Salzburg University, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00094779
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky The Ring of the Niebelungs; The Valkyrie; Richard Wagner; Otakar Zich; opera semiotics; Robert Wilson
Klíčová slova anglicky Prsten Niebelungů; Valkýra; Richard Wagner; Otakar Zich; sémiotika opery; Robert Wilson
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 14:28.
Anotace
Otakar Zich was a Czech aesthetician, who is now considered as a founding figure in the history of the semiotics of theatre. His 1931 book, The Aesthetics of Dramatic Art, inspired semioticians and structuralists to develop further some ideas about theatre and opera performance: especially, the ideas of the semiotic nature of the stage and the distinction between the actor as a person, the actor-in-role onstage, and the dramatic character as a mental concept in a spectator's (reader's) mind. Zich himself followed ideas of German psychology (e.g., J.F. Herbart) and aesthetics (e.g., F. Schiller) and applied them to the mainstream performance art of his times. In my presentation, after introducing Zich's general views of performance arts, I'd like to show Zich's ideas about the opera Die Walküre and R. Wagner in general, as a courtesy to the Salzburg Festival; the final part of the presentation will point out that Zich's personal distrust of the avant-garde does not prevent us from applying his theory to avant-garde operatic performance, even such as works by Robert Wilson.
Návaznosti
GA16-20335S, projekt VaVNázev: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů (Akronym: ZICHDIVADLO)
Investor: Grantová agentura ČR, Divadlo jako syntéza umění: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 13:56