2017
Application of fuzzy logic in dyslexia user modelling to design customizing assistive technology
PAŘILOVÁ, Tereza a Eva HLADKÁZákladní údaje
Originální název
Application of fuzzy logic in dyslexia user modelling to design customizing assistive technology
Autoři
PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, domácí) a Eva HLADKÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
CogSci, 2017
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14330/17:00096998
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
Klíčová slova anglicky
fuzzy model; dyslexia
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 5. 2018 18:02, RNDr. BcA. Tereza Pařilová, DiS., MBA, Ph.D.
Anotace
V originále
Cognitive psychology studies phenomena that cannot be directly observed. Scientific knowledge about the brain is extensive, but there is still a lot to be understood about its functions. Cognitive functions are weakened in dyslexic children; this is reflected in highly individual problems regarding the reading skills. Reading is a process which consists of decrypting graphic characters (perceptual level) and understanding the meaning of words (cognitive level). These levels cannot be separated. An approach –fuzzy logic – is used in order to address this issue and create a model of the dyslexic user, based on which technologies can be individually tailored to a particular dyslexic. The presentation discusses the possibilities of the use of the mathematical apparatus for the categorisation of users with regard to their "black box". The presentation further focuses on the development of new assistive technologies targeted at specific attention disorders, reading disorders, as well as information processing disorders.
Návaznosti
MUNI/A/0897/2016, interní kód MU |
|