D 2017

Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use

PAŘILOVÁ, Tereza, Eva HLADKÁ a Pavel ŘÍHA

Základní údaje

Originální název

Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use

Autoři

PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí), Eva HLADKÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel ŘÍHA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New York, 2017 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery (ICNC-FSKD), od s. 973-977, 5 s. 2017

Nakladatel

Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14330/17:00102000

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-1-5386-2165-3

UT WoS

000437355301004

Klíčová slova česky

fuzzy množiny; dyslexie; modelování uživatele

Klíčová slova anglicky

fuzzy sets; dyslexia; user modelling

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2019 16:00, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

Along with the discovery of new facts and the development of new technologies and methodologies, more and more definitions and specifications emerge. The quantity of these emergences, however, can lead to paradoxical contradictions, which obscure borders. Often, we see this phenomenon of vagueness within natural language or non-exact topics. Fuzzy principles are therefore applied in wide range of (not only) scientific areas. In applied technical science, a user model based on interface and human computer cooperation meets such fuzzy borders. So, why not use it in assistive technology models? Fuzzy deals from its nature with linguistic variables and such variables are being transformed from numbers to expressions on predefined scales. Dyslexia is a neurobiological cognitive based disorder and ideal for (neuro) fuzzy computational modeling for many reasons. This paper describes the idea and process of using the fuzzy approach for obtaining information about individual problems of dyslexic users and differentiating between the type(s) of dyslexic user model he or she may belong to. Such information may serve for further clinical and psychological studies of dyslexia and linguistic based problems.

Návaznosti

MUNI/A/0897/2016, interní kód MU
Název: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty