k 2017

Metal a akademické studium náboženství aneb proč by se religionistika měla o metal zajímat

VRZAL, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Metal a akademické studium náboženství aneb proč by se religionistika měla o metal zajímat

Název anglicky

Metal and the Academic Study of Religions or Why Should be The Study of Religions Interested in Metal

Autoři

VRZAL, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Religiózní aspekty v metalové hudbě a subkultuře, studentská konference, Brno, 14. června 2017, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00097016

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

metal music; metal subculture; metal studies; occulture; popular culture; occult aspects; religionization; transgression; controversy

Štítky

Změněno: 7. 3. 2018 14:24, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Jednoduchou odpovědí na otázku v titulu příspěvku je, že jde o hudební styl, který explicitně pracuje s různými náboženskými náměty, a to v takové míře, s jakou se u jiných subkulturních hudebních stylů nesetkáme. Odpověď však může mít i poněkud širší rozměr. Tím je například zájem o studium podob a role náboženství/spiritualit v pozdněmoderní západní kultuře. Jak poukazuje Christopher Partridge, v současnosti totiž dochází k velmi úzkému propojení populární hudby a tzv. okultury. Populární kultura přímo ovlivňuje okulturu a naopak. Abychom současné kultuře lépe porozuměli je pak potřeba studovat nejen náboženská/spirituální témata v masové populární kultuře, ale například i marginální proudy extrémního metalu, které díky vysoké míře transgresivity atakují či přímo překračují společenské normy a hranice. Metal byl již od svého vzniku založen na kontroverzi. K tomu sloužily i různé religiózní aspekty – zejména pak okultní prvky, které tvoří již od počátků výraznou součást jeho identity. Religiózní aspekty v metalové hudbě a subkultuře pak utváří mnohovrstevnatý jev, kdy jsou na jedné straně používány jako forma určité zábavy, na druhé straně můžeme zejména v poslední době hovořit přímo o „znáboženštění“ části metalové scény, která náboženský/spirituální obsah bere velmi vážně, a dokonce někdy považuje metalovou hudbu za spirituální praxi. Zkoumání religiózních aspektů metalu se tak bude příspěvek snažit ukázat jako zajímavé výzkumné pole pro současnou religionistiku. V tomto ohledu bude také reflektovat proud akademického studia metalu (tzv. metal studies), který se objevuje zejména v posledních 10 letech.

Anglicky

A simple answer to the question in the title of the contribution is that it is a matter of musical style which explicitly works with different religious themes to such extent which we do not find in other subcultural music styles. However, the answer may be somewhat broader. This is, for example, an interest in studying the form and role of religion/spirituality in late modern Western culture. As Christopher Partridge points out, currently, there occurs a very close link between popular music and ‘occulture’. Popular culture directly influences occulture and vice versa. In order to understand contemporary culture better, it is necessary to study not only religious/spiritual themes in mass popular culture, but also marginal streams of extreme metal, which, due to the high degree of transgression, attack or transgress social norms and borders. Since its inception, Metal has been based on controversy. For this purpose, various religious aspects, especially the occult elements which have been a part of its identity since the beginnings, have been used. Religious aspects in metal music and subculture create a multi-layered phenomenon in which they are used as a form of entertainment on one hand, on the other hand we can speak directly about the religionization of a part of the metal scene which takes the religious/spiritual content very seriously, moreover, sometimes it considers metal music to be a spiritual practice. Therefore, the contribution attempts to show that researching religious aspects of metal is an interesting research area for contemporary study of religions. In this respect, it also reflects the stream of academic study of metal (metal studies), which has emerged in the last decade.

Návaznosti

MUNI/A/0873/2016, interní kód MU
Název: Internacionalizace výzkumu v religionistice (Akronym: INTERVYR)
Investor: Masarykova univerzita, Internacionalizace výzkumu v religionistice, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty