C 2017

The Demand Side of Negativity and Privatization in News : Experimental Study of News Consumer Habits

HRBKOVÁ, Lenka, Jozef ZAGRAPAN a Roman CHYTILEK

Základní údaje

Originální název

The Demand Side of Negativity and Privatization in News : Experimental Study of News Consumer Habits

Název česky

Poptávková strana negativity a privatizace ve zpravodajství : experimentální studie návyků konzumentů zpravodajství

Autoři

HRBKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovensko) a Roman CHYTILEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cham, Mathematical-Statistical Models and Qualitative Theories for Economic and Social Sciences, od s. 55-69, 15 s. Studies in Systems, Decision and Control. Vol 104, 2017

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50601 Political science

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00094836

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-3-319-54818-0

UT WoS

000448916800006

Klíčová slova česky

Experiment; Heuristiky; Negativní zprávy; Privatizace zpráv; Poptávka konzumentů

Klíčová slova anglicky

Experiment; Heuristics; Negative news; Privatization of news; Consumer demand

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 11. 2019 15:32, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Negativity in media and emphasis on personal side of politics are often cited as a common journalist practice which is harmful to democratic processes. Journalists and media houses are often held accountable for these phenomena because they prioritize profit over the quality of content. However, we offer an analysis focused on demand side of both negativity and privatization of political news. Using the Dynamic Process Tracing Environment (DPTE), we test the assumption that both of these features of political media coverage may be driven by audience demand for negative and personal news. According to the available literature, personal news can serve as a useful heuristics in citizens’ political judgment. We have confirmed a negativity bias; however, a tendency to select news about politicians’ private affairs was not confirmed. Even though respondents preferred political news, personal news showed to be more memorable, which might have further implications for formation of political attitudes.

Česky

Negativita v médiích a důraz na osobnostní stránku politiky jsou často zmiňovány jako novinářská praxe, která je škodlivá pro kvalitu demokracie. Novináři a mediální domy jsou často obviňováni z toho, že preferují zisk před kvalitou obsahu. Náš text se zaměřuje na analýzu poptávkové strany po negativitě a privatizaci zpravodajství. Za pomoci prostředí Dynamic Process Tracing Environment (DPTE) testujeme předpoklad, že obě tyto charakteristiky mediálního pokrývání událostí mohou být povzbuzovány poptávkou konzumentů. Jejich preferenci negativních zpráv jsme potvrdili, větší zájem o soukromí politiků než o jejich veřejnou roli však nikoliv. Politické zprávy byly sice preferovanější, ale soukromé naopak více zapamatovávány. Toto zjištění může mít význam pro další výzkum politických postojů.

Návaznosti

GA13-20548S, projekt VaV
Název: Experimentální výzkum volebního chování a rozhodování ve vysoce personalizovaných volbách
Investor: Grantová agentura ČR, Experimentální výzkum volebního chování a rozhodování ve vysoce personalizovaných volbách

Přiložené soubory

978-3-319-54819-7_5.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru