2017
Metafyzické předpoklady existence lidských práv
KOSINKA, Jan PetrZákladní údaje
Originální název
Metafyzické předpoklady existence lidských práv
Název česky
Metafyzické předpoklady existence lidských práv
Název anglicky
Metaphysical Causes of the Crisis of Modern State
Autoři
Vydání
Právní prostor, Ostrava, ATLAS consulting, spol. s r.o. 2017, 2336-4114
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
Individualismus civilizační krize diktatura relativismu legitimita metafyzika
Klíčová slova anglicky
individualism civilization crisis dictatorship of relativism legitimacy metaphysics
Změněno: 22. 4. 2022 11:22, Mgr. Petra Georgala
V originále
V této práci bych se chtěl zamyslet nad nejobecnějšími metafyzickými předpoklady existence lidských práv, o nichž stále tvrdíme, že jsou nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná, a která neodmyslitelně stojí na metafyzickém konceptu přirozenosti, nicméně povaha tohoto konceptu samotného je v moderním mainstreamovém filozofickém a potažmo právně-teoretickém myšlením od základu zpochybňována. Otázku existence přirozenosti, a tedy i přirozených práv, a případně jejích ontologie, respektive povahu normativity obecně, však není možné řešit bez předchozího zodpovězení ještě obecnějších noetických otázek. Na jeden z těchto dílčích noetických aspektů, totiž reálnost obsahu obecných pojmů je zaměřena tato práce.
Anglicky
In this work, I would like to analyze the most general metaphysical assumptions of the existence of human rights. These rights, which are still affirmed as inherent, inalienable, imprescriptible and unabrogable, are inherently based on a metaphysical concept of nature, but the character of this concept itself has been fundamentally questioned in the mainstream of modern philosophical, and hence legal-theoretical, thinking. The question of the existence of nature, and therefore that of natural rights and of their ontology if possible, or of the character of any normativity in general, cannot be addressed without answering more general questions of epistemology first. For one of this noetic aspects – relationship of contents of generic terms (Universals) to reality – is focused this article.